Demi masa


Mengunjungi rumah seorang jutawan MLM di Taman Acasia Sikamat

Masa berlalu begitu pantas. Tempoh yang dilalui selama seminggu , bagaikan rasa sehari.

Aktiviti ziarah di bulan Syawal, memenuhi undangan rumah terbuka di sana-sini, kesibukan mengajar di sekolah, aktiviti menulis pada waktu malam, menyampaikan kuliah di beberapa tempat semuanya itu cukup meletihkan.

Namun disebalik keletihan, terpancar rasa bahagia. Bahagia kerana masa yang diberikan Allah terisi dengan aktiviti yang berguna.

Annual Repot

Minggu depan, minggu yang paling mencabar. Islamic Studies Department Report for year 2010 perlu dikarang dalam Bahasa Inggeris, paling kurang 15 muka surat untuk dihantar kepada Pengetua, Mr Walter Jones. Dateline yang diberi ialah 2hb Oktober 2010.

Assesment para pelajar pula perlu dihantar pada hari Isnin 27hb, di samping Meeting Heads of Department pada hari yang sama.

Hari Khamis, 30 hb Sept 2010, pukul 2 .00 petang saya diminta oleh Lembaga Tabung Haji untuk menghadiri satu mesyuarat di pejabat Tabung Haji Seremban. Saya tidak tahu apa agendanya.

Mungkin berkait rapat dengan kursus Haji Perdana.

Pada tarikh 2 dan 3hb Oktober, saya akan menggalas amanah pertama membimbing bakal-bakal jemaah Haji menjalani kursus Haji Perdana di Stadium tertutup Nilai.

Saya berdoa kepada Allah SWT, agar diberi kekuatan, kecekalan dan kesihatan yang baik untuk menempuh hari-hari mendatang.

Menyiapkan manuskrip ketiga

Pagi semalam (Sabtu), sebelum ketempat kerja saya memeriksa akaun bank di ATM Mantin. Alhamdulillah Syarikat Penerbit Cresent Sdn Bhd, tidak mungkir janji.

Baki pembayaran untuk manuskrip kedua telah dimasukkan ke dalam akaun.

Dapatlah saya berbelanja sedikit membeli barangan keperluan keluarga. Selebihnya saya menyimpan untuk masa depan anak-anak.

Sekarang saya sedang membuat ‘sentuhan terakhir’ untuk manuskrip ketiga. Ia mengandungi 105 muka surat dan 24 buah tajuk. Ia adalah koleksi tazkirah saya di beberapa buah masjid dan surau selama ini.

Saya juga bercadang untuk menjual manuskrip ini kepada Syarikat Cresent Sdn Bhd minggu hadapan.

Manuskrip keempat

Selesai manuskrip ketiga, insya Allah akan menyusul pula manuskrip keempat. Ia merupakan Latihan Ilmiah hasil tulisan isteri ketika belajar di UKM dulu. Ia akan di olah untuk dijadikan buku.

“Abang minta izin olah Latihan Ilmiah ini untuk dijadikan buku” , kata saya meminta izin daripada isteri.

Isteri cuma tersenyum.

Diam tanda setuju.

Projek ternakan kambing akikah

Abang Kamal yang bekerja di Qatar ada berbincang dengan saya mengenai projek ternakan kambing di tanah arwah abah seluas dua ekar suku di Kg Perigi Jernih Rembau. Daripada tanah itu terbiar, lebih baik adik beradik buat sesuatu yang mendatangkan hasil.


Abang Kamal

Dari segi modal, abang Kamal akan sediakan. Dia juga sudah ‘study’ secara mendalam tentang projek ini. Katanya,

“Insya Allah kalau kita buat betul-betul, abang Kamal yakin kita boleh berjaya”.

Saya mengangguk-anggukan kepala.

Sebagai adik, saya sangat memahami abang Kamal. Kalau dia buat sesuatu, dia akan buat bersungguh-sungguh sampai berjaya.

Justeru saya diberi amanah untuk membuat persiapan awal, seperti mengunjungi Jabatan-Jabatan kerajaan yang berkait rapat dengan projek ini. Maklumlah abang Kamal sekarang berada di perantauan orang.

Kepada adik beradik yang lain, mari kita berpadu tenaga untuk “all out” memastikan projek ini berjaya !

Ia adalah tuntutan fardhu kifayah. Allahu Akbar !

Jutawan MLM

"Ustaz, kalau ikut saya berniaga produk ini, ustaz pun boleh menjadi jutawan", kata seorang hamba Allah di Masjid Sikamat baru-baru ini.

Saya sudah lama memerhatikan jutawan ini anak beranak. Setiap bulan Ramadhan, dia dan keluarganya akan berkumpul di Masjid Qaryah Sikamat menunaikan solat Terawih di barisan depan.

Kadang-kadang kereta Mercedes atau BMW yang harganya ratusan ribu ringgit mereka parking di sebelah rumah tuan imam.

Mereka melangkah ke masjid dengan tenang dan tawadhuk. Sedikit pun tidak ada perasaan riak apatah lagi sombong.

Anak-anak lelaki jutawan ini juga cukup tinggi budi bahasanya, mereka merendah diri sehinggakan jemaah masjid amat menyenangi mereka semua.

Hati saya berkata,

"Inilah kunci kejayaan beliau dan keluarga. Mempamerkan akhlak yang terpuji mencontohi Rasulullah saw ".

Mereka sekali-kali tidak mempromosi barang yang mereka jual. Cukup dengan modal akhlak yang terpuji, jemaah masjid datang menyapa dan bertanya, bagaimanakah mereka boleh berjaya.

Di situ mereka akan ceritakan, langkah demi langkah yang mereka lalui sehingga anak-beranak semuanya menjadi saudagar yang berjaya.

Kepada Cikgu Haji Amir, saya ingin mengucapkan tahniah !

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu