Catatan semalam : Menuai hasil pertama

Semalam selepas sahaja solat Jumaat di Surau Kolej Tuanku Jaafar, saya dan abang sulong (Mohd Shaari) menuju ke Kuala Lumpur untuk berurusan dengan Syarikat Penerbit Cresent Sdn Bhd.

Sampai di sana pukul 2.55 petang.

“Ustaz tunggu sekejap, saya on the way ke pejabat”, kata En Ibrahim Pengurus Besar Syarikat ini apabila saya memaklumkan ketibaan saya.

3.20 petang, En. Ibrahim pun sampai.

“O.k, Editor saya sudah pun semak manuskrip Ustaz. Jadi kami bersetuju untuk membelinya. Tapi Ustaz perlu ubah Layout, kurangkan kepada 8” X 5". Selepas itu manuskrip ustaz serahkan kepada kami dalam bentuk CD", kata En. Ibrahim memulakan perbincangan.

“ Baiklah, sekarang kita bincang pula tentang harga”, kata saya.

"Berapa Ustaz mahu jual ?", tanya En. Ibrahim.

"RM....", jawab saya.

“Ustaz…ekonomi sekarang meleset, buku susah hendak jual di pasaran ..., jadi kami hanya bersetuju untuk membeli hak cipta Ustaz sebanyak RM….. sahaja boleh ?”, katanya menawarkan harga.

Saya sudah agak, inilah jawapan yang sering diucapkan oleh Syarikat Penerbit apabila berurusan dengan penulis buku.

Tapi tidak mengapa ...., memang manuskrip kedua ini sengaja saya hendak jual untuk test market.

Lagi pun jumlah yang ditawarkan itu cukup lumayan, boleh cover kos untuk mengerjakan Umrah.

“Bagilah lebih sikit”, kata saya demand.

“Itulah harga yang terbaik yang kami boleh beri kepada Ustaz”, katanya muktamad.

“O.klah, saya setuju, better than nothing”, jawab saya malas mahu bercerita panjang.

En. Ibrahim tersenyum lebar lalu mengarahkan kakitangannya supaya segera membuat surat perjanjian jual beli. Tidak sampai lima belas minit surat perjanjian pun siap.

“Sekarang Ustaz tandatangan di sini”, katanya.

Kemudian saya diberi cek RM….. iaitu jumlah separuh dari harga yang dipersetujui.

Bakinya pihak Syarikat berjanji akan menjelaskannya setelah saya menghantar manuskrip dalam bentuk CD.

"Ustaz, jangan risau dari segi payment, Syarikat ini tidak pernah mungkir janji", bisik seorang penulis buku yang turut mempunyai appointment dengan En. Ibrahim.

Sebelum balik

“Saya ada satu lagi manuskrip yang hendak dijual kepada Syarikat tuan”, kata saya.

“Bagus…, bagus, lagi banyak Ustaz menulis lagi bagus. Kami sedia untuk membelinya”, kata En. Ibrahim riang.

Kami pun berpisah.

Singgah di rumah En. Sahit (Bendahari Raudatus Sakinah)

Pukul 6.20 petang dalam perjalanan balik ke rumah, saya singgah di rumah En Sahit di Taman Perwira untuk menyampaikan ucapan takziah kerana kematian isterinya.

Ketika menemui beliau yang sedang bersedih, saya membisikkan di telinganya,

“Bersabarlah abang Sahit, arwah seorang yang mulia dan meninggal dunia pun pada hari yang mulia iaitu hari Jumaat. Insya Allah, Tuhan akan beri kebaikan kepada rohnya “, pujuk saya.

Saya diberitahu oleh Cikgu Yusuf, Pengerusi Surau Al-Hadi jenazah akan disolatkan selepas Zuhor di Masjid Ampangan.

“Saya mungkin tidak sempat untuk solat jenazah kerana habis kerja pukul 1.00 tgh hari”, kata saya.

Cikgu Yusof mengangguk tanda faham.

Kemudian saya bersalam-salaman dengan kaum keluarga En Sahit dan hadirin sebelum pulang ke rumah.

Rumah terbuka di Sri Pulai

Selepas berbuka puasa, saya dan keluarga menuju ke rumah abang Kamal di Taman Sri Pulai. Alhamdulillah bermacam lauk pauk disediakan. Bermula dari udang sambal petai, tempoyak, gulai ikan tenggiri, ayam goreng, ikan masin sepat dan macam-macam lagi.

Semua adik beradik berkumpul.

Kursus Haji Perdana

"Hisham, mak dah dapat surat untuk pergi kursus Haji Perdana di Stadium Nilai. Tarikh 2 dan 3 hb Oktober ini”, kata emak yang melihat saya sedang makan dalam keadaan berselera.

“Ya, Hisham pun dah dapat surat untuk bertugas di sana nanti. Bolehlah kita pergi sama-sama”, jawab saya.

Emak gembira.

9.30 malam saya, isteri dan anak-anak meninggalkan rumah abang Kamal setelah anak bongsu merengek-rengek untuk tidur.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu