Catatan hari ini : Mesyuarat persiapan kursus Haji Perdana


Dari kiri ialah Tuan Haji Adnan bin Borhan (Pengurus TH Port Dickson), Tuan Haji Nawawi bin Ishak (Pengarah TH Negeri) dan Tuan Haji Nor Azamir bin Alias (Timbalan Mufti Negeri Sembilan)

Saya sampai di bangunan Tabung Haji Seremban pada pukul 2.11 minit petang. Di bilik mesyuarat, Tuan Haji Adnan bin Borhan, Pengurus Tabung Haji daerah Port Dickson sudah pun menunggu.

Sejurus kemudian tiba pula Ustaz Haji Muslal bin Rakiman dan Ustaz Haji Norazamir bin Alias (Timbalan Mufti). Mereka merupakan Guru Pembimbing Ibadah Haji yang agak senior dan paling berpengalaman di negeri ini.

Selang beberapa minit, Tuan Haji Nawawi bin Ishak Pengarah Tabung Haji Negeri Sembilan pun tiba dan terus memulakan mesyuarat.

Pengerusi memaklumkan ketidak hadiran salah seorang Guru Pembimbing Ibadah Haji iaitu Ustaz Dato’ Haji Arshad bin Abd Samad, kerana ada urusan tertentu.

Pembahagian tugas

Mesyuarat kemudian membincangkan perkara-perkara yang berkaitan kursus Haji Perdana di Stadium Nilai pada 2 dan 3 hb Oktober ini.


Pegawai-pegawai Tabung Haji yang turut hadir

Ustaz Haji Nor Azamir dilantik sebagai Ketua Guru Pembimbing Ibadah Haji. Beliau bertanggungjawab menyampaikan taklimat ringkas sebelum latihan amali dijalankan.

Manakala Guru-Guru Pembimbing Ibadah Haji yang lain akan mengetuai pergerakan amali tawaf, saei, wukuf, mabit di Muzdalifah, melontar jamrah dan tahalul.

Menurut Tuan Haji Nawawi, jumlah keseluruhan bakal jemaah Haji di seluruh Negeri Sembilan tahun ini ialah seramai lebih 1200 orang.

Menurutnya lagi, setiap Guru Pembimbing Ibadah Haji akan memimpin sekurang-kurangnya seramai 300 orang peserta.

Sebelum bersurai

Sebelum menamatkan mesyuarat, Pengerusi bertanya jika ada sebarang kemusykilan.

“Saya pimpin Maktab yang ke berapa ?”, tanya saya.

“Maktab ketiga”, jawab seorang Pegawai Tabung Haji yang hadir.

Saya mengangguk. Ini bermakna saya tidak bersama dengan bakal-bakal jemaah Haji dari daerah Seremban.

Mungkin saya akan memimpin bakal-bakal jemaah Haji dari daerah Tampin, Rembau atau Port Dickson. Segala-galanya akan diketahui semasa hari pendaftaran nanti.

Apa pun saya bersyukur kepada Allah dan ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Lembaga Tabung Haji Negeri Sembilan kerana telah memberi kepercayaan kepada saya untuk memimbing bakal-bakal jemaah Haji tahun ini.

Moga-moga ia adalah satu pengalaman yang berguna buat saya pada masa-masa akan datang.

Sebelum pulang Guru-Guru Pembimbing Ibadah Haji telah dihadiahkan sepasang kain ihram.

Syukran !

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu