Keluarga Datuk Sosilawati, bersabarlah...

Kepada keluarga Datuk Sosilawati , Kamaruddin Shamsuddin, Ahmad Kamil Abdul Karim dan Noorhisham Mohamad , yang dibunuh secara kejam baru-baru ini, bersabarlah.

Sabda Rasulullah saw,

ما مصيب المسلم من وصب ولا نصب ولا سقم ولا حزن
حتي الهم يهمه إلا كفر به من سيئاته


Maksudnya : Tidak ada seorang muslim pun yang mengalami penderitaan, kepenatan, kesakitan, kesulitan, kesedihan dan kebimbangan yang merunsingkannya melainkan dihapuskan sebahagian daripada kejahatannya. (HR Muslim)

Sesungguhnya mereka kembali kerahmatullah dengan penuh kemuliaan sebagai orang yang mati Syahid (Akhirat).

Inilah satu kelebihan yang Allah SWT berikan kepada umat Nabi Muhammad saw.

Menurut Imam al-Qurthubi dan As-Sayuti, orang yang mati syahid akhirat terlepas daripada seksaan kubur. Berkata Syeikh Luqani dan Syekh Abdus Salam dalam Syarah Ithaf al-Murid: Telah warid daripada Nabi saw, bahawa terdapat 40 jenis orang yang dikecualikan daripada fitnah kubur. Di antaranya :

“Orang yang mati di dalam menuntut ilmu syar’ie, orang yang mati dalam keadaan bermusafir kerana tujuan yang baik, orang yang mati kerana diterkam binatang yang buas atau digigit oleh binatang yang beracun, orang yang mati kerana taun, orang yang mati kerana tenggelam (lemas), orang yang mati terbakar, orang yang mati dihempap oleh runtuhan, perempuan yang mati kerana besalin, orang yang mati kekal seumur hidup melakukan solat Dhuha, orang yang mati kekal mengamalkan puasa tiga hari tiap-tiap bulan, orang yang mati ketika menerima amanah di muka bumi iaitu matinya para ulama, orang yang mati kerana mempertahanka nyawa, orang yang mati kerana mempertahankan harta, orang yang mati kerana mempertahankan keluarga dan orang yang mati dalam keadaan sentiasa berwudhuk”.

Mati dengan cara di pukul dan dibakar adalah kematian yang menyakitkan. Ia merupakan kafarah daripada Allah SWT untuk mengampunkan dosa-dosa hamba-Nya sebelum dimasukkan ke dalam Syurga yang penuh kenikmatan.

Bagaimanakah nasib mereka di akhirat ?

Insya Allah, bersangka baiklah dengan Allah SWT dan Rasul-Nya. Jika azab kubur mereka lepas, azab akhirat pun mereka akan lepas juga.

Dalilnya adalah hadits Utsman bin Affan Radhiyallahu’anhu yang meriwayatkan bahwa Nabi saw bersabda:

“Sesungguhnya kubur adalah tempat pertama ke di akhirat. Maka seseorang yang diselamatkan darinya, maka apa yang datang setelahnya lebih mudah. Dan jika dia tidak selamat darinya, maka apa yang datang setelahnya jauh lebih buruk.” (HR Tirmidzi, Ibnu Majah dan Ahmad dengan derajat Hasan).

Pengajaran buat yang hidup

Jangan kita bersangka buruk dengan sesama mukmin. Mungkin orang yang kita anggap buruk itu rupa-rupanya mereka mati dalam keadaan mulia di sisi Allah SWT.


Wallahualam.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu