Kisah seekor semut….

Saya masih teringat ketika menjalani minggu orientasi pelajar-pelajar baru di UKM pada tahun 1992. Antara program yang diaturkan oleh pihak Universiti ialah syarahan perdana oleh Ybhg Tan Sri Sanusi Junid (ketika itu Menteri Pertanian Malaysia) di Dewan Canselor Tun Abdul Razak.

Sebagai pelajar baru, saya benar-benar teruja mendengar syarahan Tan Sri Sanusi Junid yang cukup berapi-api yang durasinya hampir 3 jam. Bayangkan, sehingga AJK Minggu Suaikenal terpaksa menuangkan air minuman untuknya sebanyak 5 kali sepanjang beliau berucap.

Hati saya berkata, wah macam ni rupanya Tan Sri Sanusi Junid… petah berhujah, fasih berpidato dan bijak memukau pendengar. Patutlah boleh menang ketika merebut jawatan Naib Presiden UMNO satu ketika dahulu (Semasa pemilihan UMNO yang seterusnya beliau gagal mempertahankan jawatan Naib Presiden setelah tumpas di tangan team Wawasan yang di ketuai oleh Dato’ Sri Anwar Ibrahim) .

Antara intipati syarahannya ialah mengajak Mahasiswa supaya menggunakan kelebihan yang ada untuk mencari rezeki kurniaan Allah SWT. Jangan terlampau berharap dengan kerajaan, dengan kata lain jangan terlalu berangan-angan untuk bekerja makan gaji dengan kerajaan. Beliau mengambil kisah seekor semut…

Di zaman Nabi Sulaiman a.s, ketika baginda berjalan-jalan meninjau keadaan rakyatnya, tiba-tiba baginda terserempak dengan seekor semut. Lalu berlakulah dialog antara kedua makhluk Allah SWT ini.

“Wahai semut, apa yang engkau sedang cari ?”, tanya Nabi Sulaiman.

“Aku sedang mencari makanan”, jawab semut.

“Berapa banyak makanan yang engkau makan untuk selama sebulan ? “, soal Nabi Sulaiman a.s.

“Untuk sebulan rasa-rasanya aku makan sebanyak sebiji gandum”, jawab semut.

“Hanya sebiji gandum?, Wah kalau begitu aku boleh menyediakan engkau sebiji gandum setiap bulan. Tak perlulah engkau bersusah payah mencari makanan lagi. Tahukah engkau bahawa aku adalah Raja di negeri ini, kunci perbendaharaan ada di tanganku”, kata Nabi Sulaiman a.s.

Nabi Sulaiman a.s kemudian mengarahkan pegawainya untuk meletakkan semut tadi di dalam sebuah mangkuk yang telah disediakan sebiji gandum lalu mangkuk itu ditutup.

Apabila sudah sampai tempoh sebulan, Nabi Sulaiman a.s membuka semula mangkuk itu. Alangkah terperanjatnya Nabi Sulaiman a.s kerana semut hanya memakan setengah biji gandum sahaja. Maka murkalah Nabi Sulaiman a.s dengan katanya,

“Wahai semut, engkau telah menipu aku. Bulan lepas engkau kata jumlah makanan yang engkau makan untuk tempoh sebulan ialah sebanyak sebiji gandum. Tapi hari ini setelah sebulan, aku lihat jumlah makanan yang engkau makan hanyalah setengah biji gandum. Berani engkau berbohong kepada aku wahai semut?”, soal Nabi Sulaiman a.s.

“Aku tidak bohong, aku tidak bohong”, kata semut bila melihat wajah Nabi Sulaiman a.s yang sudah murka.

“Benar, setiap bulan jumlah makanan yang aku makan ialah sebanyak sebiji gandum, kerana Allah SWT tidak pernah lupa kepada aku. Tetapi bila engkau mengambil alih kerja Tuhan menyediakan makanan untuk aku, aku kurangkan jumlah makanan yang aku makan sebanyak setengah biji gandum kerana engkau manusia yang ada sifat pelupa. Bagaimana kalau engkau lupa membuka mangkuk ini setelah berlalu masa sebulan, tentu aku mati kebuluran. Sebab itulah aku tinggalkan sedikit makanan untuk aku bertahan selama setengah bulan lagi sekiranya engkau terlupa membuka penutup ini”, kata semut lagi.

Moral dari kisah ini

Sesungguhnya rezeki adalah kurniaan Allah SWT bukannya kurniaan makhluk yang bergelar manusia. Jika manusia tidak percaya bahawa rezeki itu datangnya daripada Allah, maka mereka itu lebih hina daripada seekor binatang yang bernama semut.

Saya ceritakan kisah in kepada anak…

Satu hari saya menceritakan kisah ini kepada anak gadis saya yang berusia 11 tahun. Respon dari anak saya,

“ Ala ayah.., ceritalah kisah yang lain pulak, cerita ni akak dah dengar masa akak pra-sekolah lagi, dah berkali-kali akak dengar”.

Saya terperanjat.

“Ya ka ?, Macam mana ayah boleh ketinggalan zaman ?. Ayah tahu cerita ini ketika ayah berusia 20 tahun semasa di universiti sedangkan anak ayah dah tahu kisah ini sejak awal di pra sekolah lagi ?”, kata saya hairan.

Memang benarlah, zaman kanak-kanak sekarang sudah terlalu ‘advance’ berbanding dengan zaman saya dahulu.

Wallahualam.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu