Saturday, November 14, 2009

Sebuah cerpen...Rokok oh rokok

“Aku marah betul dengan Yahudi, bangsa yang terlaknat !”, bentak Kasim sambil tangannya mengeluarkan sebatang rokok jenama Winston.
Matanya kemudian menoleh ke arah Mat yang sedang asyik menatap akhbar Utusan Malaysia. Gambar kanak-kanak Palestin mati dibunuh tentera Israel terpampang di muka surat depan.

“Mat, engkau ada mancis api ?, pinjam sekejap”.

“Apalah kau ni Kasim, dah tau hisap rokok bawalah mancis api sendiri”, sindir Mat.

Mat yang sedang asyik membaca berita keganasan Yahudi Israil di Palestin kemudiannya menyalakan mancis api lalu di suakan dihujung mulut Kasim. Berkepul-kepul asap rokok yang keluar dari mulut Kasim di hembuskan ke udara.

“ Engkau tau Mat, aku pantang betul tengok saudara segama kita di Palestin di zalimi oleh Yahudi laknat ni. Kalau boleh hari ini jugak aku nak ke Palestin bantu orang Islam di sana”, tegas Kasim sambil menyedut rokoknya dalam-dalam.

“Tak payahlah susah-susah nak tolong orang Islam di Palestin tu, sebaliknya tolong diri awak tu sendiri”, sampuk Haji Husin Imam kampong tersebut.

“Maksud Haji ?”, soal Kasim tertanya-tanya.

“Maksud aku, tolong diri awak tu lepaskan dari ketagihan merokok. Bukankah sebatang rokok yang engkau hisap itu di ibarat seperti sebutir peluru yang dihadiahkan kepada orang Yahudi untuk membunuh saudara seagama kita di Palestin ”, Haji Husin mula bersyarah.

“Saya tak paham”, berkerut dahi Kasim mendengar syarahan Pak Imam.

“Engkau tahu tak Kasim, banyak rokok-rokok yang ada di pasaran ini berjenama Amerika. Dunhill produk Amerika, Malboro produk Amerika, Peter Stuyvesant produk Amerika, Perrillys produk Amerika dan termasuklah Winston rokok yang engkau hisap itu pun produk Amerika. Apabila kita membeli rokok-rokok ini, secara tidak langsung kita memperkuatkan ekonomi Amerika. Apabila Amerika kuat, maka Israil pun kuat ”, jelas Haji Husin lagi.

“Kalau macam tu adakah Pak Imam suruh saya tukar jenama rokok, er...maksudnya saya kena hisap rokok Udang Garam , jenama Indonesia ? ”, tanya Kasim.

“Bukan begitu maksud aku, jalan terbaik ialah engkau berhenti sahaja menghisap rokok, lagipun bukankah Majlis Fatwa Kebangsaan dah kata merokok itu haram ”, nasihat Haji Husin. Beliau seterusnya menghuraikan lagi khutbahnya,

“Engkau tau Kasim, pemerintah kerajaan Islam silam, Sultan Murad ke-4 (memerintah 1623-1640 m) sangat kuat memusuhi rokok, sehinggakan beliau pernah melaksanakan undang-undang bunuh bagi penjual-penjual rokok dan perokok aktif di dalam Negara”.

“Kenapa pula merokok haram Pak Imam ?”, tanya Kasim.

“Sebab rokok mengandungi 4000 bahan kimia beracun yang boleh mendatangkan mudarat kepada penghisapnya. Sedangkan Islam melarang umatnya mengambil sesuatu yang keji yang boleh mendatangkan kemudaratan kepada tubuh badan”. Pak Imam kemudian membaca beberapa firman Allah SWT yang dihafalnya,

“Dan dia (Rasul) menghalalkan bagi mereka segala yang baik dan mengharamkan segala yang buruk (khabaith).. ””(Al-A’raf : 57)

“ Jangan kamu membunuh dirimu sendiri. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih kepadamu”. (An-Nissa’ : 29)


Bagaikan seorang pensyarah di universiti, Haji Husin membentangkan lagi faktanya,

“Lagi satu Kasim, kajian juga menyebut, wanita yang tidak merokok apabila ia berkahwin dengan lelaki yang merokok risiko untuk terdedah kepada serangan jantung adalah tiga kali ganda daripada mereka yang berkahwin dengan lelaki yang tidak merokok. Manakala keupayaan membaca pada seorang kanak-kanak yang berusia tujuh tahun yang ibubapanya merokok mundur enam bulan jika dibandingkan dengan kanak-kanak yang ibubapanya tidak merokok”, demikianlah hebatnya hujah Haji Husin. Walaupun hanya sekadar Imam kampung tetapi kemampuannya membentangkan hujah berdasarkan fakta menyebabkan beliau seorang yang di hormati oleh masyarakat kampong di situ.

“Terima kasih Pak Imam, insya Allah saya akan berusaha sedaya upaya untuk berhenti menghisap rokok ”, janji Kasim di depan Pak Imam.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.