Ibadah Haji

Haji ialah syariat yang dibawa oleh junjungan Nabi Muhammad saw dengan membaharui dan menyambung ajaran Nabi Allah Ibrahim a.s . Fardhu Haji diwajibkan kepada umat Islam pada tahun ke 5 atau ke 6 Hijrah. Tetapi mula dilaksanakan ibadah ini pada tahun kesembilan Hijrah dan pada tahun itulah Rasulullah saw mengarahkan Saidina Abu Bakar as Siddiq mengetuai satu rombongan umat Islam supaya mengerjakan Haji. Allah s.w.t. telah mensyariatkan ibadah haji kepada umat Islam pada tahun ke-9 hijrah.

Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 196,

Maksudnya : Dan sempurnakanlah ibadah Haji dan Umrah kerana Allah

Tunaikanlah Haji di usia muda…

Menunaikan fardu haji memerlukan keadaan fizikal seseorang yang sihat dan cergas kerana ibadah haji banyak melibatkan pergerakan fizikal. Melakukan Tawaf dalam keadan berhimpit-himpit, bersaei antara safa dan Marwah, berjalan sejauh dua kilometer untuk melontar di Jamrah dan sebagainya.

Justeru, alangkah baiknya jika fardu haji ini dapat di tunaikan ketika usia masih muda kerana apabila seseorang itu meningkat usia, kesihatannya juga turut berubah, dia sudah mula dihinggapi pelbagai penyakit dan permasalahan lain.

Oleh itu, apabila seseorang itu berkemampuan untuk menunaikan fardu Haji di usia muda, maka janganlah ditangguh. Jangan ditunggu sehingga usia tua kerana maut tidak memilih usia. Jangan pula ada yang tidak mahu menunaikan Haji dengan alasan “belum sampai seru” sedangkan seruan Allah dan sudah lama termaktub di dalam al-Quran. Alangkah rugi dan sedihnya mereka yang meninggal dunia dalam keadaan kaya-raya, mewah dan berupaya menunaikan haji tetapi tidak sempat menunaikan fardu haji tanpa sebarang uzur syarie.

Ingatlah hadis Rasulullah saw,

من ملك زادا وراحلة تبلغه إلى بيت الله ولم يحج فلا عليه أن يموت إنشاء يهوديا وإن شء نصرانيا

Maksudnya : Barangsiapa yang mempunyai bekalan dan kenderaan yang boleh membawanya ke Baitullahil Haram, tetapi tidak menunaikan fardhu Haji maka tiada halangan baginya jika dikehendaki matinya sebagai yahudi dan Nasrani. (Hadis Sahih Riwayat Imam Ahmad)

Kepada mereka yang sudah terpilih ….

Bukan mudah untuk menunaikan fardhu Haji. Ada yang mengambil masa bertahun-tahun mengumpul wang untuk ke sana dan ada yang menunggu giliran yang begitu lama sebelum terpilih untuk menunaikan fardhu Haji. Justeru, bagi anda yang berjaya dipilih sebagai tetamu Allah ke kota suci Mekah, ambillah peluang melakukan amal ibadat sebanyak yang mungkin kerana kita tidak tahu sama kita boleh kembali semula ke tanah suci di masa akan datang.

Janganlah membuang masa di kedai-kedai atau merayau-rayau yang tidak membawa apa-apa faedah keuntungan. Sebaliknya hiasi masa di kota suci Mekah dengan melakukan pelbagai ibadah seperti wirid, membaca Al-Quran, solat sunat dan berdoa. Berdoalah …banyak tempat-tempat yang amat mustajab untuk berdoa seperti di belakang Makam Ibrahim, dalam Hijr Ismail, di Multazam dan sebagainya.

Banyakkan bersabar…

Selain itu jemaah Haji perlu banyak bersabar dan bertenang dalam menghadapi pelbagai cabaran yang di alami sepanjang berada di kota suci.

Perasaan marah terhadap kesusahan yang di tempuhi semasa di kota suci boleh diertikan sebagai tidak berpuashati dengan qada dan qadar Allah SWT. Ia juga merupakan satu tindakan yang hanya akan mendedahkan rahsia diri sendiri sebagai seorang yang banyak dosa sehingga ditimpa kesengsaraan di Tanah Suci.

Jemaah Haji juga dinasihatkan supaya memelihara lidah, menjaga pandangan mata, menjaga kelakuan dan tingkah laku serta menjauhi perkara yang salah dan khurafat semasa di kota suci. Moga-moga dengan cara ini jemaah Haji bakal memperolehi Haji Mabrur sebagaimana yang disebutkan oleh Hadis Nabi saw

حجة مبرورة خير من الدنيا وما فيها وحجة مبرورة ليس لها جزاء إلا الجنة

Maksudnya : Haji yang penuh dengan kebajikan (Haji Mabrur) adalah lebih baik daripada dunia dn apa yang ada di dalamnya. Haji Mabrur tidak ada baginya balsan selain daripada Syurga.

Wukuf …amalan kemucak Haji.


Antara rukun Haji yang wajib dilakukan oleh mereka yang menunaikan fardhu Haji ialah Wukuf di padang Arafah. Wukuf di Padang Arafah bermaksud berada di bumi Arafah walau satu saat sekalipun dari masa gelincir matahari hari kesembilan Zulhijjah sehingga terbit fajar hari yang kesepuluh Zulhijjah. Seelok-eloknya berada di sana sebahagian hari kesembilan dan sebahagian malam kesepuluh Zulhijjah.

Antara hikmah wukuf di Padang Arafah menunjukkan kepada masyarakat dunia betapa eratnya perpaduan umat Islam tidak kira raja, tidak kira rakyat jelata sama ada yang miskin atau pun yang kaya semuanya sama sahaja taraf dan kedudukan, dimana mereka semuanya berpakaian seragam bersama-sama mengabdikan diri kepada Allah Tuhan Yang Maha Esa dan Yang Maha Agung.

Wuquf di padang Arafah juga memberi kesedaran tentang perhimpunan manusia di padang Mahsyar di hari kiamat. Dipadang Mahsyar itulah seseorang manusia akan dipertanggungjawabkan segala amal perbuatannya semasa hidup di dunia dahulu. Perbuatan yang baik dan ikhlas akan dibalas dengan yang baik, manakala perbuatan yang buruk akan dibalas dengan yang buruk.

Wallahualam.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu