Pesanan Nabi Ismail a.s kepada ayahnya...













Nabi Ismail berpesan sebelum ayahandanya menyempurnakan perintah Tuhan ...,

1. Wahai ayah ! sebelum ayah menyembelihku, hendaklah ayah mengikat tanganku supaya aku tidak bergerak-gerak yang mungkin menyusahkan ayah.

2. Wahai ayah ! hendaklah wajahku di hadapkan ke tanah supaya ayah tidak melihatku sehingga menimbulkan perasaan belas kasihan ayah kepadaku.

3. Wahai ayah ! hendaklah ayah melipatkan kain ketika menyembelih, supaya tidak tercemar pakaian ayah dengan darahku sehingga mengurangi pahalaku dan menyusahkan hati ibu.

4. Wahai ayah ! Hendaklah ayah menajamkan pisau agar mudah leherku dihiris dan aku pula tidak terlalu sakit.

5. Wahai ayah ! Hendaklah ayah membawa bajuku kepada ibu sebagai tanda kenangan daripadaku dan sampaikanlah salamku kepada ibu dan katakanlah kepadanya : Bersabarlah wahai ibu, bersabarlah dengan perintah Allah ini. Dan janganlah ayah memberitahu ibu bagaimana ayah menyembelihku dan mengikat tanganku.

6. Wahai ayah ! Janganlah ayah membenarkan anak-anak masuk ke rumah ibu supaya ibu tidak terlalu sedih mengenangkanku. Dan jika ayah melihat kanak-kanak sepertiku janganlah ayah pandang kerana bimbang ayah akan berdukacita.

Kebesaran Allah ....

Apabila Nabi Ibrahim sudah mula menghiris pisau sembelihan ke leher anaknya Ismail, dengan izin Allah pisau itu membalik sehingga tidak boleh memotong leher Nabi Ismail a.s. Kata Nabi Ismail, Wahai ayah ! kekuatan mu menjadi lemah kerana masih ada perasaan cinta kepadaku sebeb itu ayah tidak boleh menyembelihku!

Maka Nabi Ibrahim a.s memukul pisau semebelihan itu pada batu dan batu itu pecah menjadi dua. Kata Nabi Ibrahim a.s, Wahai pisau engkau mampu membelah batu tetapi mengapa engkau tidak mampu memotong leher anakku ?

Berkatalah pisau itu dengan izin Allah, Wahai Ibrahim ! engkau mengatakan potonglah sedangkan Tuhan sekalian alam berfirman kepadaku , "Jangan potong " maka bagaimana aaku boleh mentaati engkau sedangkan aku wajib patuh kepada perintah Tuhanku.

Di saat itulah Allah SWT berfirman :

"Serta Kami menyerunya : "Wahai Ibrahim, Engkau telah menyempurnakan maksud mimpi yang engkau lihat itu. Demikianlah sebenarnya Kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan. Sesungguhnya perintah ini adalah satu ujian yang nyata. Dan Kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar. Dan Kami kekalkan baginya (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian. Salam sejahtera kepada Ibrahim. Demikianlah Kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan. Sesungguhnya Nabi Ibrahim itu dari hamba-hamba Kami yang beriman". (Surah As-Saaffaaat : 104-111)

Apabila membawa wahyu ini Jibril berseru mengagungkan Allah, "Allahu Akbar" lantas dijawab oleh Nabi Ibrahim "La ila ha Il Lallah". Nabi Ismail yang mendengar turut menyahut " Allahu Akbar Walillahilhamd".

Inilah kalimah yang kita ucapkan ketika menyambut Eidul Fitri dan Eidul Adha.

Wallahualam.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu