Wednesday, November 18, 2009

Soal jawab ibadah Qurban

Soal jawab ini berlaku antara seorang Ustaz dengan pakcik yang berasal dari daerah Rembau, Negeri Sembilan.

Pakcik nak tau... apo hukum eh buek Qurban ?

Jawapan : Hukum nya ialah Sunat Mua’kaddah (sunat yang sangat dituntut). Dengan kata lain ialah Makruh bagi orang yang berkemampuan tetapi tidak melakukannya. Manakala menurut Imam Abu Hanifah, berkorban itu adalah wajib bagi orang-orang kaya, berdasarkan hadis Rasulullah saw yang bermaksud, “ Sesiapa yang ada kemudahan (harta) dan tidak melakukan korban, maka janganlah ia menghampiri tempat sembahyang kami”.

Hukum melakukan ibadah Qurban menjadi wajib sekiranya seseorang itu bernazar. Sebagai contoh katanya : “Jika anak aku berjaya memasuki Universiti, maka aku akan melakukan Qurban.

Buleh ko kalau kito buek qurban untuk orang yang dah meninggar ?

Jawapan : Tidak sah dibuat korban untuk orang yang sudah mati melainkan kalau ia berwasiat.

Kalau kito buek qorban untuk orang lain tanpo pengotahuan eh... buleh tak agak eh ?

Jawapan : Tidak sah dibuat korban untuk orang yang hidup melainkan setelah mendapat keizinannya.Walaubagaimanapun wali, (bapa dan datuk sahaja) boleh melakukan ibadah korban daripada hartanya untuk orang yang berada di bawah tanggungannya seperti anak, cucu atau isterinya.

Sibuk-sibuk pasal Qurban ni... apo kolobihan eh ? Cubo cito sikit ?

Jawapan : Banyak, antaranya ialah sebagai sebagai penebus dosa berdasarkan sabda Rasulullah saw kepada anakandanya Fatimah,

يا فاطمة قومى الى أضحيتك فاشهديها , فان لك بأول قطرة تقطر
من دمها أن يغفرلك ما سلف من ذنوبك

Maksudnya : Wahai Fatimah pergilah ke tempat korbanmu dan saksikanlah ia sesungguhnya dengan titisan darah yang pertama itu akan diampunkan dosa-dosamu yang telah lalu. (Hadis riwayat al-Bazzaar dan Ibnu Hibban)

Menambah amal kebajikan sebagaimana sabda Rasulullah saw,

الأضحية لصاحبها بكل شعرة حسنة

Maksudnya : Orang yang berkorban itu akan dikurniakan bagi setiap helai bulu binatang korbannya dengan satu kebajikan. (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

Den ado dongar sapo yang buek Qurban tak boleh potong kuku .. botor ko ?

Bukan tak boleh…, cuma makruh sahaja. Apabila masuk 10 Zulhijjah, bagi orang yang hendak membuat korban untuk dirinya ditegah supaya tidak memotong sesuatu daripada anggota badannya yang zahir seperti rambut, kuku atau lain-lain sehinggalah dia selesai menjalankan upacara korban itu. Sabda Rasulullah saw,

اذا دخل العشر وعنده أضحية يريد أن يضحى فلا يأخذن شعرا ولا يقلمن ظفرا

Maksudnya : Apabila telah masuk 10 Zulhijjah dan seseorang itu mempunyai binatang korban yang hendak dikorbankan, maka janganlah dia memotong rambut dan kuku. (Hadis riwayat Muslim)

Namun jika sesiapa yang memotong rambut dan kuku sebelum ibadah korbannya selesai, tidaklah sampai ia dikenakan fidyah, Cuma ia perlu memohon keampunan daripada Allah SWT sahaja.

Ni ha pasal binatang yang nak dibuek korban tu.., ado ciri-ciri eh tak ?

Jawapan : Binatang yang boleh dibuat korban itu mestilah binatang al-An’aam, seperti unta (umur 5 tahun), lembu, kerbau, kambing (dua tahun), kibasy dan biri-biri (satu tahun lebih). Walaubagaimanapun Ibnu Abbas r.a berpendapat bahawa sah korban dengan menyembelih ayam atau itik. Pendapat ini turut disokong oleh Sheikh Maidani dan gurunya Sheikh Bajuri. Namun yang lebih menepati sunnah ialah unta, lembu, kerbau kibasy dan kambing.

Seekor unta, lembu atau kerbau boleh dikongsi oleh tujuh orang walaupun tidak semuanya berniat untuk melakukan korban, misalnya ada diantaranya berniat untuk akikah dan yang lain mungkin kerana mahukan dagingnya sahaja.

Macam mano pulak warno eh ?

Jawapan : Paling afdhal memilih binatang yang bewarna putih, kemudian yang bewarna kuning, kemudian yang bewarna kelabu (putih tetapi tidak bersih putihnya), kemudian yang bewarna merah, kemudian yang sebahagian badannya bewarna putih dan sebahagiannya bewarna hitam dan kemudian bewarna hitam kesemuanya. (mengikut turutan)

Kalau binatang tu ekor eh torputuih , buleh ko ?

Jawapan : Disyaratkan binatang itu tidak cacat yang boleh mengurangkan sesuatu yang akan dimakan, umpamanya kudung telinga walaupun sedikit, putus ekornya, gila, yang tidak ada selera untuk makan menyebabkan badannya menjadi kurus, yang berkudis sekalipun sedikit kerana dagingnya telah rosak, yang baru beranak, yang sangat kurus, yang buta sama ada sebelah mata atau kedua-duanya sekali, yang tempang dan yang bunting. Sabda Rasulullah saw,

عن البراء بن عازب قال رسول الله (ص) أربع لا تحور فى الأضاحى
العوراء البين عورها والمريضة البين مرضها والعرجاء البين
عرجها والعجفاء التى لا تنقى

Maksudnya : Dari Bara’ bin ‘Aazib, Rasulullah saw bersabda : Empat jenis binatang yang tidak boleh dibuat korban iaitu yang rosak matanya, sakit, tempang dan kurus kering. (Hadis riwayat Ahmad)

Manakala binatang yang cacat tetapi tidak mengurangkan dagingnya seperti tidak bertanduk kerana patah atau tercabut dan sebagainya, yang ekornya tidak berbulu, yang tidak bergigi, yang terbelah telinganya atau telinganya berlubang maka sah di buat korban.

Satu lagi nak tanyo, boleh ko orang yang bernazar makan daging Qurban ?

Jawapan : Haram bagi sesiapa yang bernazar dan juga orang yang berada di bawah tanggungannya memakan daging korban nazarnya. Sebaliknya daging korban itu hendaklah disedekahkan keseluruhannya termasuklah bulu, tulang belulangnya dan tanduknya.

Macammano agak eh nak bahagi-bahagikan daging Qurban ? Torangkan sikit ?

Jawapan : Bagi korban sunat, adalah sunat dan afdhal bagi orang yang melakukan korban itu mengambil sedikit sahaja daripada daging korbannya untuk kegunaan diri dan keluarga sempena mengambil berkat dan yang lebih afdhal ialah mengambil hati atau limpanya. Selebihnya hendaklah disedekahkan kesemuanya kerana dengan cara itu lebih mendekatkan diri kepada sifat taqwa, menjauhkan diri dari sifat tamak serta mengelakkan sifat mementingkan diri sendiri.

Harus juga bagi orang yang berkorban itu membahagikan daging korbannya kepada tiga bahagian, satu pertiga untuk disedekahkan kepada fakir miskin, satu pertiga dihadiahkan kepada orang kaya (jiran-jiran) dan satu pertiga lagi untuk dimakan.

Boleh ko juar daging Qurban ? Bukan apo.. kut borlobih.

Jawapan : Adalah harus bagi orang miskin yang menerima daging korban untuk menjualnya kepada orang lain, tetapi adalah haram bagi orang kaya melakukan yang sedemikian. Haram orang yang melakukan korban menjual daging, limpa, bulu, kuku, kulit dan susu yang diperah selepas proses penyembelihan tanpa mengira sama ada korban itu wajib atau sunat.

Buleh ko tukang sombolih / polapah timo upah dalam bontuk daging ?

Jawapan : Tidak harus memberikan kulit atau sesuatu dari binatang sembelihan korban kepada penyembelih / pelapah sebagai niat upah penyembelihan yang dilakukannya. Tetapi adalah harus memberinya kepada mereka sekiranya mereka memang berhak menerimanya kerana termasuk dalam golongan fakir dan miskin malah itulah yang lebih aula. Dalam sepotong hadis, sebagaimana yang diberitakan daripada Saidina Ali,

أمرنى رسول الله (ص) أن أقوم على بدنه : وأن أتصدق بلحومها وجلودها وجلالها , وأن لا أعطى الجارز منها شيئا. وقال : نحن نعطيها من عندها

Maksudnya : Rasulullah saw telah menyuruhku untuk menguruskan haiwan korbannya, agar aku mensedkahkan daging, kulit dan isi perutnya. Aku dilarang memberi apa pun juga kepada penyembelihnya dari daging korban tersebut. Kata Saidina Ali lagi : Kami memberinya dari daging yang ada pada kami ”. (Muttafaq ‘alaihi)

Last sekali den nak tanyo.. buleh tak bagi daging Qurban kek orang kapir ? Bukan apo jiran pakcik orang kapir ...

Jawapan : Adalah haram hukumnya memberi atau menghadiahkan daging korban (mentah atau setelah dimasak ) kepada orang kafir sekali pun dia kaum kerabat, sama ada ia korban wajib atau sunat walau pun sedikit, kerana korban adalah perkara yang berhubung dengan ibadat.


Rujukan,

1. Panduan Ibadah, Haji Mohamed bin Jusoh Bahagian Hal Ehwal Islam Jabatan Perdana Menteri Kuala Lumpur
2. Ibadah Korban, Hukum dan Cara Pengendaliannya, Pejabat Mufti Brunei, Al-Hidayah Publishers Kuala Lumpur
3. Fatwa Masa Kini jilid 3 & 4, Dr Yusuf Al-Qardawi, Pustaka Salam Sdn Bhd Kuala Lumpur.
4. Himpunan Isu-Isu Feqah Terpilih, Ust Basri Ibrahim, Darul Nukman Kuala Lumpur

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.