Wednesday, May 5, 2010

Lakukan tiga perkara

Sabda Rasulullah saw dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam at-Tirmizi,

اتَّقِ اللَّهِ حَيْثُمَا كُنْتَ وَأَتْبِعْ السَّيِّئَةَ الْحَسَنَةَ تَمْحُهَا وَخَالِقِ النَّاسَ بِخُلُقٍ حَسَنٍ

Maksudnya : “Bertakwalah kamu kepada Allah dimanapun kamu berada, dan ikutilah kejahatan yang kamu lakukan dengan amal kebaikan yang akan menghapuskan dosa kejahatan tersebut pergauli manusia dengan akhlak yang mulia”

Walaupun hadis ini amat ringkas, namun ada tiga perkara yang Nabi saw sebut untuk kita jadikan panduan.

Yang pertama : - Dalam hadis ini Nabi saw mengingatkan agar kita sentiasa bertaqwa kepada-Nya walau di mana kita berada. Perkataan taqwa inilah yang sering diingatkan oleh para khatib ketika menunaikan solat Jumaat.

Taqwa dari segi bahasa diambil dari perkataan “wiqayah” maksudnya memelihara. Yang dimaksudkan dengan memelihara di sini ialah memelihara hubungan baik dengan Allah SWT.

Insya Allah, jika 'hablum minallah' seseorang itu baik, akan melahirkan insan yang patuh dan taat dalam menjunjung segala perintah dan meninggalkan segala larangan-Nya.

Yang kedua :- Nabi saw menyebut,

“…ikutilah kejahatan yang kamu lakukan dengan amal kebaikan yang akan menghapuskan dosa kejahatan tersebut…”

Oleh kerana manusia itu tidak lari dari melakukan kesalahan, justeru itulah Nabi saw memerintahkan agar kita melakukan amal soleh sebanyak yang mungkin untuk memadamkan dosa-dosa dari kesalahan yang kita lakukan.

Bagi mereka yang melakukan dosa besar, hendaklah di dahului dengan taubat Nasuha.

Yang ketiga :- Nabi saw menyuruh agar kita menggauli manusia dengan akhlak yang mulia.






















Sabda Rasulullah saw,

“Sesungguhnya orang yang paling hampir dengan tempatku di kalangan kamu ialah yang paling cantik akhlaknya, mereka menghormati orang lain dan mereka senang bermesra dan dimesrai. Orang Mukmin itu ialah yang mudah mesra dan dimesrai, dan tiada kebaikan pada mereka yang tidak boleh bermesra dan dimesrai. Dan sebaik-baik manusia ialah yang banyak memberi manfaat kepada manusia.” (Riwayat Al Hakim dan Al Baihaqi).

Hadis lain,

“Penyebab utama masuknya manusia ke surga adalah bertakwa kepada Allah dan kebaikan akhlaknya.” ( Riwayat At-Tirmidzi dan Ibnu Majah ).

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.