Di pondok kecil


Antara lagu nasyid kegemaran saya

Hari ini cuti Maulidur Rasul.

Saya mengambil peluang membawa anak-anak murid menziarahi rumah Anak-Anak Yatim Darul Aminan di Gedong Lalang Ampangan.


Anak-anak yatim lelaki

Kali terakhir kami menjenguk Rumah Anak-Anak Yatim di sini ialah pada tahun 2008.

Aktiviti yang dijalankan

Saya serahkan sepenuhnya kepada anak-anak murid untuk menjalankan apa-apa aktiviti yang berfaedah untuk anak-anak yatim.


Anak yatim perempuan

Justeru ada anak-anak murid yang menyanyi nasyid, ada yang berselawat, ada yang bercerita kisah Nabi, ada yang main teka teki dan ada yang berlawak jenaka.

Sungguh kreatif.

Matlamatnya satu, kami mahu menggembirakan anak-anak yatim di sini. Kami tidak mahu mereka bersedih.

Manakala murid saya Nik Nur Madihah (pelajar terbaik SPM peringkat kebangsaan tahun 2009) pula memberi nasihat dan motivasi agar anak-anak yatim terus maju dalam pelajaran.


Kumpulan Nasyid Darul Aminan

Di pihak anak-anak yatim pula , mereka menghidangkan bebarapa buah lagu untuk kami.

Nasyid 'Di Pondok Kecil' dendangan Almarhum Asri Rabbani antara salah satu lagu yang dipersembahkan.

Saya melihat anak-anak murid, rupa-rupanya ada yang sebak dan menangis bila mendengar lagu ini.

Sayang, kamera saya kehabisan bateri untuk merakam aksi hiba mereka.

Sumbangan derma

Dalam lawatan ini, pelajar-pelajar saya menyumbangkan derma RM 1130.00 hasil keuntungan menjual kek di kalangan guru-guru dan rakan-rakan pelajar.

Setelah menikmati jamuan makan tengah hari tajaan anak-anak murid, tibalah saat untuk berpisah dengan anak-anak yatim.

"Datanglah lagi bang...", kata seorang anak yatim lelaki. Matanya redup memandang kami.

"Jangan lupakan kami ya...", kata seorang anak yatim perempuan sambil tangannya melambai-lambai ke arah kami yang sudah pun berada di dalam bas.

"Insya Allah...", jawab kami serentak.

Ya Allah jadikanlah amalan ini sebagai amalan soleh kami.

Amin.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu