Sekilas hukum zina, jadi pak sanggup dan qadzaf


Tafsir Al-Quran
Surah An-Nur ayat 1-5


“Ini ialah satu surah yang Kami turunkan, dan Kami wajibkan hukum-hukumnya, serta Kami turunkan padanya ayat-ayat keterangan yang nyata supaya kamu beringat (mengamalkannya).(1)Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum ugama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman.(2)Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula (lazimnya) tidak ingin berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman(3). Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka delapan puluh kali sebat; dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka adalah orang-orang yang fasik; (4)Kecuali orang-orang yang bertaubat sesudah itu (dari kesalahannya yang tersebut) serta memperbaiki amalannya, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”(5).

Huraian ayat

“Ini ialah satu “surah” yang Kami turunkan, dan Kami wajibkan hukum-hukumnya, serta Kami turunkan padanya ayat-ayat keterangan yang nyata supaya kamu beringat (mengamalkannya)”.

Dalam ayat ini Allah SWT menegaskan bahawa Dia menurunkan satu surah yang penting dari langit yang mengandungi beberapa hukum (undang-undang) yang wajib dipatuhi dan dilaksanakan oleh setiap manusia.

Allah SWT juga menurunkan ayat-ayat atau bukti-bukti yang terang untuk manusia mentauhidkan-Nya, semoga dengan cara itu manusia akan memperolehi kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat.

Firman Allah SWT pada pangkal ayat kedua,

“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat;..”

Ayat ini menjelaskan hukuman bagi orang lelaki dan perempuan yang berzina iaitu hendaklah masing-masing disebat dengan 100 kali sebatan jika sabit kesalahan. Merujuk kepada beberapa hadis Rasulullah saw, ayat ini ditujukan kepada penzina Ghairul Muhson iaitu penzina yang belum berkahwin.

Adapun bagi penzina yang sudah berkahwin, jika sabit kesalahan mereka hendaklah dijatuhkan hukuman samapai mati. Hal ini dijelaskan oleh Rasulullah saw dalam hadisnya,

الشيخ والشيخة اذا زنيا فارجموهما البتة

Maksudnya : Lelaki tua dan perempuan tua yang berzina, maka rejamlah kedua-duanya sebagai balasan daripada hukuman Allah SWT.

Kalau dilihat pada ayat ini, hikmah Allah SWT mendahulukan perkataan ‘Az-Zaniyatu’ (perempuan yang berzina) adalah untuk menunjukkan bahawa penzinaan itu biasanya bermula dengan tarikan dari kaum perempuan yang memakai pakaian yang menjolok mata, bersolak dan memakai wangi-wangian yang memberahikan kaum lelaki.

Akan tetapi ini tidaklah bermakna kaum lelaki bebas dari kesalahan itu, malah mereka juga turut memainkan peranan seperti mengajak pasangannya untuk keluar bersama, makan bersama dan akhirnya tidur bersama.

Justeru ibubapa hendaklah memastikan anak-anak perempuan mereka supaya tidak keluar dengan mana-mana lelaki yang bukan mahram, walaupun mereka sudah bertunang. Kerana banyak terjadi ibubapa kepada anak perempuan yang sudah bertunang terpaksa mempercepatkan tarikh pernikahan apabila mengetahui perut anak gadisnya sudah pun berisi.

Firman Allah SWT di pertengahan ayat kedua,

“dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum ugama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat;..”

Dalam ayat ini Allah SWT melarang sama sekali orang Islam merasa simpati dan kasihan terhadap penzina yang sedang menjalani hukuman Allah SWT, sehingga timbul perasaan untuk meringan atau menghapuskan hukuman tersebut.

Dengan kata lain hukuman Allah SWT sudah pun tetap, tidak boleh digantikan dengan hukuman yang dicipta oleh akal manusia. Hanya mereka yang tidak beriman kepada Allah dan hari Akhirat sahaja yang sanggup mengenepikan hukuman Allah lalu digantikan hukuman tersebut dengan bayaran denda, penjara atau sebagainya.

Di Malaysia, sebagai contoh enakmen jenayah syariah di negeri Perak menyatakan, mana-mana orang perseorangan yang melakukan persetubuhan haram (zina) jika sabit kesalahan hukumannya ialah RM5000.00 atau 3 tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

Walaubagaimanapun Hakim Mahkamah Syariah yang menjatuhkan hukuman seperti ini tidaklah dianggap berdosa kerana mereka hanyalah pegawai kerajaan yang melaksanakan kerjanya sahaja. Adapun golongan yang bertanggungjawab untuk mendaulatkan syariat Allah SWT ialah mereka yang memegang tampuk kekuasaan politik di dalam sesebuah Negara. Mereka inilah yang bakal dipersoalkan di hadapan Allah SWT kelak.

Dihujung ayat kedua Allah SWT berfirman,

“..dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman”.

Dalam ayat ini Allah SWT memerintahkan agar hukuman ini disaksikan di khalayak orang-orang yang beriman supaya mereka takut dan tidak melakukan kesalahan ini di masa akan datang.

Di zaman Rasulullah saw ketika baginda melaksanakan hukuman rejam ke atas Salma Al-Ghamidiah , darah dari badan Salma terpercik lalu mengenai baju Khalid Al-Walid, menyebabkan Khalid marah dan mencacinya. Mendengar cacian Khalid, Rasulullah saw bersabda,

“Jangan terlalu menghinanya kerana ia sedang menjalani hukuman Allah ”

Di sampuk oleh Saidina Omar Al-Khattab,

“Ya Rasulullah ! adakah tuan hamba akan menyembahyangkan jenazahnya ?”

Rasulullah saw bersabda,

“Jika aku bandingkan kebajikannya dengan tujuh puluh perempuan (beriman) di Madinah ini, maka luas lagi (amal) kebajikannya. Tidakkah kamu mengetahui sebaik-baik manusia di sisi Allah ialah orang yang sanggup mengorbankan dirinya kepada Allah ”

Dengan penjelasan Rasulullah saw itu, nyatalah hukuman Allah jika dijalankan bererti keampunan ke atas penjenayah itu terjamin dan itulah sebaik-baik yang kita kehendaki.

Firman Allah SWT pada ayat ketiga,

“Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula (lazimnya) tidak ingin berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman”

Sebab ayat ini diturunkan seperti yang diriwayatkan oleh Mujahid dan Ato’,

Ketika orang-orang Islam berhijrah ke Madinah, di kalangan mereka ada yang miskin dan papa kedana. Manakala di Madinah pula ada segelintir wanita pelacur yang kaya raya. Justeru terdapat di kalangan para sahabat dari golongan muhajirin yang miskin ingin menikahi perempuan-perempuan pelacur itu, moga-moga mereka dapat menumpang kesenagan dengan perempuan-perempuan pelacur tersebut. Lalu para sahabat merujuk perkara ini kepada Rasulullah saw maka turunlah ayat ini yang melarang para sahabat mengahwini mereka.

Dan mengikut sebahagian pendapat golongan para mufassirin, ayat ini telah dimansuhkan (dibatalkan hukumnya) apabila turunn ayat 32 surah An-Nur yang berbunyi,

“Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui”. (An-Nur 032)

Justeru apabila hukum ini dibatalkan, maka sudah tidak menjadi kesalahan kepada orang-orang Islam yang ingin menikahi pasangan mereka yang penzina jika bertujuan untuk berdakwah atau menjadi Pak Sanggup.

Dalam hal menjadi Pak Sanggup disyaratkan tidak menasabkan anak yang dikandung oleh perempuan itu yang bukan dari hasil benihnya kepada nama dirinya. Kalau di lakukan juga maka Pak Sanggup ini telah melakukan dosa besar kerana menipu Allah dan juga Rasul-Nya.

Anak zina hendaklah dibin atau dibintikan dengan Abdullah selaras dengan Fatwa yang dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia JAKIM. Manakala di Negeri Sembilan Fatwa yang serupa juga telah diwartakan iaitu,

“Jika seorang bayi itu dilahirkan kurang 6 bulan daripada tarikh akad nikah maka anak tersebut haram dinasabkan kepadaa suami ibunya atau lelaki yang menyebabkan kehamilan anak tersebut. Dan jika seorang bayi yang dilahirkan lebih daripada 6 bulan dan diketahui dengan yakin bahawa kehamilan telah berlaku sebelum akad, atau suami tidak bersetubuh selepas akad atau tidak dimasukkan mani suaminya ke dalam rahim, maka anak tersebut haram dinasabkan kepada suami ibunya atau lelaki yang menyebabkan kehamilan ibunya yang melahirkan anak tersebut”.

Firman Allah SWT pada ayat ke 4,

“Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka delapan puluh kali sebat; dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka adalah orang-orang yang fasik..;”

Dalam ayat ini Allah SWT telah menetapkan beberapa perundangan iaitu, orang yang menuduh perempuan yang baik-baik (yang menjaga kehormatannya) dengan tuduhan zina hendaklah membawa empat orang saksi yang melihat dengan mata kepala mereka sendiri perbuatan tersebut.

Jika yang membuat tuduah itu gagal mengemukakan empat orang saksi maka dia akan dikenakan hukuman sebat sebanyak 80 kali sebatan. Moga-moga dengan hukuman ini akan memberi peringatan kepada umat Islam supaya berhati-hati dalam membuat tuduhan apatah lagi ia melibatkan maruah manusia.

Setelah mereka dihukum 80 kali sebatan, mereka sama sekali tidak boleh menjadi saksi selama-lamanya di masa akan datang kewibawaannya sudah tercemar akibat mereka-reka cerita yang bohong.

Pada ayat 5 pula Allah SWT berfirman,

“Kecuali orang-orang yang bertaubat sesudah itu (dari kesalahannya yang tersebut) serta memperbaiki amalannya, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”.

Dalam ayat ini Allah SWT menjelaskan sekiranya yang menuduh itu bertaubat dan menarik balik tuduhan tersebut, sekaligus menyesal atas apa yang telah dilakukannya dan kembali menjadi orang yang baik, maka Allah SWT akan menerima taubatnya kerana Dia adalah Tuhan yang Maha Pengampun Lagi Maha Pengasih.

Berdasarkan ini, menurut Mazhab Maliki, Shafi’ei dan juga Hanbali kesaksian orang yang sudah bertaubat ini diterima semula di masa akan datang.

Wallahualam.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu