Selamat Menyambut Maulidur Rasul 1432H


Risalah Maulidur Rasul 1432H Jabatan Mufti NS

Firman Allah SWT,

“Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam”. (Al-Anbiyaa’ : 107)

Antara rahmat terbesar yang dibawa oleh Rasulullah saw ialah menyeru manusia mentauhidkan Allah SWT. Dialah Allah, Dialah Tuhan semesta alam, Tuhan yang mencipta segala makhluk di langit dan di bumi, Tuhan Yang Maha Pengampun Lagi Maha Pengasih, Tuhan yang Maha Pemberi Rezeki dan Tuhan yang menjadi Raja di hari kemudian.

Dalam menyampaikan ajaran tauhid ini, Rasulullah saw berdepan dengan pelbagai mehnah dan karenah yang datang dari kalangan musyrikin Mekah dan puak munafik Madinah. Termasuk juga yang datang dari orang-orang Yahudi yang bersifat degil serta kaum Nasrani yang sesat kerana menyembah Nabi Isa a.s sebagai Tuhan.

Pelbagai dugaan, ancaman dan penderitaan yang baginda alami, semuanya dihadapi dengan sabar dan tabah kerana baginda sedar apa yang disampaikan olehnya ialah sesuatu yang Hak. Rasulullah saw menginsafi bahawa para Rasul-Rasul yang terdahulu juga berdepan dengan pelbagai mehnah dan tribulasi dari kaumnya.

Ada Rasul yang dibunuh dengan kejam seperti Nabi Zakaria a.s, ada Rasul yang dicampak dalam api seperti Nabi Ibrahim a.s dan ada juga Rasul yang hampir disalib seperti Nabi Isa a.s. Semuanya menjadi motivasi dan pembakar semangat kepada Rasulullah saw dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya yang maha suci.

Firman Allah SWT,

“Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad s.a.w), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat tamak (inginkan) kebaikan bagi kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman”. (At-Taubah : 128)

Walaupun ditawar dengan pangkat, harta dan gadis jelita, Rasulullah saw tidak pernah berganjak apatah lagi berundur sejengkal dalam perjuangan menyebarkan kalimah Tauhid kepada umatnya. Sifat Rasulullah saw yang mulia ini memberi isyarat kepada musuh-musuh Islam bahawa baginda bukanlah seorang yang gilakan kuasa apatah lagi tamakkan harta serta kaki perempuan.

Baginda sungguh kasih kepada umatnya, tidak mahu mereka teraba-raba dalam kesesatan mencari Tuhan yang sebenar. Baginda juga tidak mahu umatnya melakukan penderhakaan kepada Allah SWT yang kelak mengakibatkan mereka memperolehi azab yang dahsyat di akhirat.

Sifat kasih Rasulullah saw melangkaui zaman, tidak terbatas kepada umat yang hidup sezaman dengan baginda sahaja. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Ad-Darimi, Al-Baqawardi dan Ibnu Qani’ daripada Abi Jum’ah Al-Ansari :

قال قلت يا رسول الله هل من قوم أعظم أجرا منا امنابك واتبعناك ؟ قال : ما يمنعكم من ذلك ورسول الله بين أظهركم يأتيكم بالوحي من السماء. بل قوم يأتون من بعدكم يأتيهم كتاب الله بين لوحين فيؤمنون بي ويعملون بما فيه أولئك أعظم منكم أجرا

Maksudnya : Berkata dia (Abi Jum’ah Al-Ansari) : Aku bertanya ; Ya Rasulullah ! Adakah satu kaum yang lebih besar pahalanya daripada kami, padahal kami beriman dan kami mengikut akan (ajaran) engkau? Jawab baginda saw : Apalah akan halangannya bagi kamu (untuk beriman kepadaku), sedang Rasulullah ada di hadapan kamu, dan datang kepada kamu wahyu (langsung) dari langit. Tetapi akan ada lagi satu kaum yang akan datang sesudah kamu, datang kepada mereka Kitab Allah yang ditulis di antara dua Luh, maka mereka pun beriman kepadaku dan mereka amalkan apa yang tersebut di dalamnya. Mereka itu adalah lebih besar pahalanya daripada kamu.

Dipetik dari,

Risalah Maulidur Rasul 1432H
Jabatan Mufti Negeri Sembilan

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu