Semoga cepat sembuh

Hari ini sekali lagi saya berkunjung ke surau An-Nur Bandar Baru Bangi kerana menggantikan Ybhg Al-Fadhil Ustaz Dato’ Haji Ismail Kamus, menyampaikan kuliah Dhuha kepada para muslimat.

“Dato’ baru keluar dari Wad, masaalah darah tinggi. Sekarang sedang berehat di rumah”, kata Haji Muazzan setiausaha khas kepada Ustaz Dato’ Haji Ismail Kamus.

Ketika itu saya baru sahaja menghabiskan kuliah.

Kami dan AJK Muslimat sedang menikmati jamuan di ruang dapur Surau An-Nur.

“Maklumlah di musim-musim sambutan Maulidur Rasul seperti ini, Dato’ berceramah di merata-rata tempat. Macam-macam jamuan yang dihidangkan kepada Dato”, sambung Haji Muazzan lagi.

“Kenapa abang tak kawal pemakanan Dato’?” , tanya saya.

“Nak control macam mana Ustaz…, saya pun ‘libas’ jugak”, jawab Haji Muazzan tersengih-sengih.

“Dato’ sebenarnya seorang yang tidak cerewet tentang hidangan. Apa sahaja yang dijamu oleh pihak penganjur, Dato’ akan makan”, sambung Haji Muazzzan.

“Ya…, Ustaz Dato’ Haron Din pun macam tu juga. Dia tak banyak komplen. Kalau kami hidangkan 4 jenis lauk kepadanya, Dato’ Haron Din akan merasa semuanya walaupun sedikit”, sampuk seorang AJK muslimat yang hadir.

“Eh…Ustaz, apa lagi tu. Silalah makan”, tegur seorang AJK muslimat yang melihat saya belum lagi menjamah makanan.

Menu pagi ini ialah sebungkus nasi lemak berlaukkan telur rebus.

“Saya dah kenyang…”, jawab saya.

“Alah Ustaz…, jamahlah sikit”, kata mereka.

Masya Allah, pagi tadi saya sudah bersarapan sebungkus Mee Hoon, kemudian mahu ditambah pula dengan sebungkus Nasi Lemak. Fuh !, memang bertambahlah berat badan saya.

Sebelum pulang, tiba-tiba handphone saya berbunyi, panggilan datangnya dari Tuan Haji Mustafa Nazir Masjid Pedas Hilir.

“Ustaz, malam ni jangan lupa ceramah Maulidur Rasul di masjid kami. Jangan tak datang pulak, kami dah sembelih kambing .”

KAMBING ?, kata hati kecil saya.

Aduhai penganjur..., saya sebenarnya sudah dua tahun mengidap darah tinggi.

"Ok, o.k.. , insya Allah sebelum Maghrib nanti saya akan sampai ", jawab saya.

Ya Allah, Engkau peliharalah kesihatanku.

Amin.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu