Di takdirkan kita mati hari ini ...

Imam Bukhari meriwayatkan sepotong hadis, اذا وضعت الجنازة واحتملها الرجال على أعناقهم فان كانت صالحة , قالت : قدمونى , وان كانت غير صالحة قالت لأهلها : يا ويلها أين يذهبون بها ؟ يسمع صوتها كل شىء
الا الانسان , ولو سمع الانسان لصعق

Maksudnya : Apabila mayat telah diletakkan dalam keranda dan dipikul oleh kaum lelaki di atas bahu mereka, jika ia seorang yang soleh ia akan berkata bawalah aku (segera) dan jika ia bukan orang yang soleh ia berkata kepada ahli keluarganya : Wahai celakanya ! kemanakah kamu hendak membawaku ? Suaranya didengar oleh segala sesuatu melainkan manusia. Dan sekiranya di dengari oleh manusia nescaya akan pengsan.

Saudara dan saudariku sekalian..,

Bayangkan kalau kita mati hari ini atau malam ini, bagaimanakah nasib kita di alam barzakh ? Jawapannya hanya ada dua sama ada kita menerima azab atau menerima nikmat.

Justeru apakah ikhtiar kita untuk menyelamatkan diri dari azab kubur ? Berdasarkan beberapa hadis Rasulullah saw, Nabi memberi pertunjuk beberapa amalan yang boleh mengelakkan dari fitnah kubur.

Di antaranya ialah dengan membaca surah al-Mulk pada setiap malam sebelum tidur. Terdapat hadis sohih yang dikeluarkan oleh Imam Ahmad, Abu Daud, At-Tirmizi , Ibnu Majah dan ramai lagi yang menjelaskan kelebihan membaca surah Al-Mulk. Hadisnya berbunyi,

أن سورة ثلاثين أية شفعت فى صاحبها حتى غفرله تبارك الذى بيده الملك وينجى من عذاب القبر

Maksudnya : Sesungguhnya terdapat surah yang mengandungi tiga puluh ayat yang memberi syafaat kepada pembacanya sehingga diampunkan dosanya “ Maha Berkat Tuhan yang menguasai pemerintahan (dunia dan akhirat) ”. Dan ia menyelamatkan dari azab kubur.

Daripada Ibnu Mas’ud r.a, Nabi saw bersabda : Barangsiapa yang membaca Tabarakal Lazi biyadihi Mulku …. Pada tiap-tiap malam, nescaya Allah akan memeliharanya dengan berkah surah ini daripada azab kubur.

Selain surah Al-Mulk, mereka yang beramal dengan surah al-Ikhlas juga akan bebas daripada azab kubur. Sabda Rasulullah saw,

من قرأ قل هو الله أحد فى مرضه الذى يموت فيه لم يفتن في قبره وأمن من ضغطة القبر وحملته الملائكة بأكفها حتى يجيزه من الصراط الى الجنة

Maksudnya : Barangsiapa yang membaca Qulhuwallahua Ahad dalam masa sakitnya yang membawa kepada kematiannya, nescaya dia terlepas daripada fitnah kubur, aman dari himpitan kubur dan malaikat pula membawanya dengan tapak tangannya sehinggalah dia berjaya melintasi jambatan As-Sirath ke Syurga.

Kelebihan meninggal hari Jumaat atau malamnya

Mereka yang meninggal pada hari Jumaat atau malamnya juga terlepas daripada fitnah kubur. Sabda Nabi saw,

عن عبدالله بن عمرو قال, قال رسول الله (ص) ما من مسلم يموت يوم الجمعة
أو ليلة الجمعة الا وقاه الله فتنة القبر

Maksudnya : Daripada Abdullah bin ‘Amru katanya, telah bersabda Rasulullah saw : Tidaklah sesiapa di kalangan orang Islam yang mati pada hari Jumaat atau malamnya melainkan dipelihara oleh Allah daripada fitnah kubur.

Wallahualam.

Comments

  1. Salam Ustaz..

    Setiap kali saya berdoa, saya pasti menyertakan doa ini "Ya Allah, ampuni dosa-dosaku, jauhilah aku dari fitnah dunia, fitnah hidup dan mati, fitnah masihuddajal dan jauhilah aku dari azab sakratulmaut, azab kubur dan azab api neraka". Amin.

    Ingat 5 perkara sebelum tiba 5 perkara:
    1 Hidup sebelum mati
    2 Kaya sebelum miskin
    3 Lapang sebelum sempit
    4 Muda sebelum tua
    5 Sihat sebelum sakit

    wassalam

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu