Wukuf dan Selamat Hari Raya Korban....

Kenangan semasa Wukuf di padang Arafah pada musim Haji 2008

Antara rukun Haji yang wajib dilakukan oleh mereka yang menunaikan fardhu Haji ialah Wukuf di padang Arafah. Wukuf di Padang Arafah bermaksud berada di bumi Arafah walau satu saat sekalipun dari masa gelincir matahari hari kesembilan Zulhijjah sehingga terbit fajar hari yang kesepuluh Zulhijjah. Seelok-eloknya berada di sana sebahagian hari kesembilan dan sebahagian malam kesepuluh Zulhijjah.

Antara hikmah wukuf di Padang Arafah menunjukkan kepada masyarakat dunia betapa eratnya perpaduan umat Islam tidak kira raja, tidak kira rakyat jelata sama ada yang miskin atau pun yang kaya semuanya sama sahaja taraf dan kedudukan, dimana mereka semuanya berpakaian seragam bersama-sama mengabdikan diri kepada Allah Tuhan Yang Maha Esa dan Yang Maha Agung.

Wuquf di padang Arafah juga memberi kesedaran tentang perhimpunan manusia di padang Mahsyar di hari kiamat. Dipadang Mahsyar itulah seseorang manusia akan dipertanggungjawabkan segala amal perbuatannya semasa hidup di dunia dahulu. Perbuatan yang baik dan ikhlas akan dibalas dengan yang baik, manakala perbuatan yang buruk akan dibalas dengan yang buruk.

Tujuan merayakan Eidul Adha….

Pada hari Jumaat 27 hb November 2009, kita akan bersama-sama menyambut Hari Raya Korban. Kita menyambut hari raya korban kerana mengingati pengorbanan bapa kita Nabi Ibrahim a.s. Alangkah besarnya ujian yang Allah SWT berikan kepada baginda. Apabila baginda dikurniakan anak yang bernama Ismail, yang mana itulah satu-satunya anak hasil daripada perkahwinannya dengan Siti Hajar, tiba-tiba datang perintah Allah SWT agar membawa isteri dan anaknya yang masih bayi ke satu kawasan padang pasir yang tandus, tandus daripada penghidupan manusia dan tandus daripada sebarang tumbuh-tumbuhan, untuk ditinggalkan mereka berdua di sana. Tempat itu dikenali sebagai Bakkah, atau nama sekarangnya ialah Mekah. Allah SWT berfirman,

ان أول بيت وضع للناس للذي ببكة مباركا وهدى للعلمين (97)

Maksudnya : Sesungguhnya rumah ibadat yang mula-mula dibina untuk manusia (beribadat kepada Tuhannya) ialah Baitullah yang di Bakkah, yang berkat dan dijadikan pertunjuk hidayah bagi umat manusia. (Surah Ali Imran : 96)

Nabi Ibrahim merasa sayu…

Sewaktu Nabi Ibrahim a.s meninggalkan anak dan isterinya, baginda menangis sambil berpesan kepada Siti Hajar, “Wahai isteriku, semua yang ku lakukan ini hanyalah kerana menurut perintah Allah, dan perintahNya sama sekali tidak boleh dilawan, bersabarlah dan bersandarlah pada rahmat Allah, dan yakinlah Allah SWT sama sekali tidak akan menganiayai kamu ”

Kemudian Nabi Ibrahim a.s berdoa kepada Allah SWT,

ربنا انى أسكنت من ذريتى بواد غير ذى زرع عندك بيتك المحرم ربنا ليقيموا الصلوة فاجعل أفئدة من الناس تهوى اليهم وارزقهم من الثمرات لعلهم يشكرون (37)

Maksudnya : Wahai Tuhan kami sesungguhnya aku telah menempatkan sebahagian dari zuriat keturunanku di sebuah lembah (Tanah Suci Mekah) yang tidak mempunyai tanam-tanaman, di sisi rumahMu yang diharamkan mencerobohinya. Wahai Tuhan Kami ! supaya mereka mendirikan solat. Oleh itu, jadikanlah hati sebahagian dari manusia tertarik gemar kepada mereka (supaya datang beremai-ramai ke situ) dan kurniakanlah rezeki kepada mereka dari pelbagai jenis buah-buahan dan hasil tanaman, semoga mereka bersyukur ” ( Suah Ibrahim : 37)

Kembali semula ke Mekah…

Sejarah mencatatkan, setelah sekian lama Nabi Ibrahim a.s meninggalkan isteri dan anaknya di Mekah, datanglah perintah Allah agar baginda kembali semula ke sana untuk menjenguk mereka berdua. Bapa mana yang tidak rindu pada anak, suami mana yang tidak kasih pada isteri, justeru perintah ini disambut dengan penuh kesyukuran oleh Nabi Ibrahim a.s. Sekembalinya Nabi Ibrahim ke Mekah, alangkah terkejutnya baginda apabila melihat tempat yang ditinggalkannya dahulu sudah bertukar menjadi kawasan kediaman manusia, subur dan makmur. Manakala isteri dan anaknya mendapat penghormatan daripada penduduk Mekah sebagai penguasa telaga zam-zam. Mereka juga memiliki ternakan yang terdiri daripada berpuluh ekor kambing yang dibiak dan diperah susunya.

Menerima ujian besar ...

Belum habis rindu yang terpendam dicurahkan pada isteri dan anaknya, tiba-tiba datang pula ujian seterusnya iaitu Allah SWT memerintahkan baginda untuk menyembelih anaknya Ismail a.s. Hal ini kisahkan dalam Al-Quran,

Maka tatkala anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata : Wahai anak kesayanganku ! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu ; maka fikirkanlah apa pendapatmu ?” Anaknya menjawab : “Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu ; Insya Allah, ayah akan mendapati diriku dari orang-orang yang sabar ” (Surah As-Saaffat: 100)

Pengajaran dari kisah ini…

Kesimpulan daripada kisah ini ialah ibadah Qurban mengajar kita supaya menjadikan pengorbanan sesuatu yang utama kepada penyaksian akidah untuk kebahagiaan dan keselamatan hidup, sama ada di dunia mahu pun di akhirat. Orang-orang yang berjaya dan maju dalam hidup dengan menjunjung nilai-nilai Allah ialah mereka yang berkorban ; berkorban masa, berkorban wang, berkorban jiwa, berkorban kepentingan diri, berkorban tenaga, berkorban fikiran, berkorban perasaan dan berbagai pengorbanan yang lain.

Mereka inilah orang-orang yang benar berjihad ; berjihad bagi mencapai sesuatu yang maju, yang baik dan diredahi Allah SWT.

Comments

  1. Selamat Hari Raya Aidiladha untuk Ustaz Hisham sekeluarga.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu