Agenda pemurtadan di sebalik filem 'Bruce Almighty'....


Ceramah Israk Wal Mikraj
Pada tahun 2003, semasa menyampaikan ceramah Israk Wal Mikraj di Surau dua tingkat Jiboi Ampangan, saya dedahkan kepada hadirin bagaimana jahatnya perancangan missionary Kristian untuk merosakkan akidah umat Islam di dunia hari ini. Saya mengkritik langkah kerajaan membenarkan sebuah filem yang berjudul 'Bruce Almighty' di pasarkan ke Malaysia.

Saya katakan kepada hadirin, inilah cara misionari Kristian hendak memurtadkan umat Islam iaitu menghasilkan filem-filem sampah seperti ini.

Sebelum itu Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) juga mengingatkan kerajaan agar menyekat filem ini kerana ia boleh merosakkan akidah umat Islam. Tokoh-tokoh ulama seperti Datuk Abu Hassan Din Al-Hafiz turut menyelar filem ini kerana ia boleh memesongkan kanak-kanak dan remaja yang masih cetek agama.

Ada yang jawab dalam akhbar : “Apa pasal pula ulama kata menonton filem ini boleh merosakkan akidah ? Bukankah Tuhan yang digambarkan dalam filem itu Tuhan orang Yahudi bukannya Tuhan orang Islam. Lainlah kalau yang dijadikan komedi itu Tuhan orang Islam, maka memang patutlah kita bantah ”, tulis seorang wartawan dalam akhbar berbahasa Melayu.

Saya beristighfar panjang membaca tulisan ini. Kata-kata wartawan ini amat bertentangan dengan kalimah syahadah yang diucapkannya, “Tiada Tuhan Melainkan ALLAH”. Tulisannya boleh menyebabkan dia murtad kerana menganggap ada tuhan lain selain Allah. Maksudnya ada Tuhan Yahudi dan ada Tuhan Islam.

Inilah antara risiko besar yang bakal diperolehi oleh umat Islam di Malaysia jika filem ini dibenarkan masuk ke negara ini. Penat-penat kita tanamkan pada anak-anak ilmu agama sejak kecil sehingga dewasa, tiba-tiba dalam masa tidak sampai dua jam akidah mereka rosak dan hancur apabila menganggap bahawa tidak salah menonton filem Bruce Almighty kerana Tuhan yang digambarkan dalam filem itu bukan Tuhan orang Islam, tapi Tuhan orang Yahudi ! Kenyataan ini seolah-olah ada dua Tuhan.

Menikmati jamuan berlaukkan daging landak berduri...

Selepas menyampaikan ceramah, saya telah dijemput untuk menikmati jamuan yang disediakan oleh pihak surau. Wah !, sungguh enak.., sungguh berselera saya makan malam itu apatah lagi seumur hidup saya belum pernah menjamah daging landak yang dimasak gulai cili api. Kena dengan selera saya.

Sedang asyik menjamu selera, tiba-tiba pengerusi surau bertanya saya,

“Ustaz, malam bila yang ustaz free…?, tanyanya.

“Kenapa ?”, jawab saya.

“Sebab kami nak ambil Ustaz sebagai pengkuliah tetap di surau kami”, jelas si pengerusi surau sambil mengambil kertas untuk mencatatkan hari-hari yang saya free.

Setelah memberi info yang dikehendaki, pengerusi surau berjanji akan mencadangkan nama saya sebagai pengkuliah tetap di surau itu dalam mesyuarat AJK yang akan datang.

Sebelum balik, saya dibekalkan sebungkus lagi daging landak berduri dan kata-kata pujian dari pengerusi surau,

“Bagus isi ceramah ustaz tadi, insya Allah nanti saya akan hubungi Ustaz untuk jadual kuliah di Surau ini", katanya konfiden.

“Baiklah”, jawab saya.

Tujuh tahun sudah pun berlalu....

Sampai hari ini saya masih belum dijemput untuk menghadiri sebarang kuliah apatah lagi ceramah di surau dua tingkat Jiboi Ampangan. Melalui maklumat yang saya dengar dari sumber surau yang sahih, nama saya telah di GAM untuk menyampaikan ceramah di surau tersebut buat selama-lamanya.

Dalam hati saya berkata, Masha Allah…., disebalik daging landak berduri yang dihidangkan kepada saya malam itu, rupa-rupanya ada ‘duri’ yang berpengaruh menyekat saya menyampaikan kuliah di surau dua tingkat Jiboi Ampangan.

Tak palah…

Wallahualam.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu