Isu Black dan Mas Idayu….


Saya sebenarnya tidak berminat mengikuti perkembangan artis di Malaysia. Cuma saya tergerak menulis isu ini apabila terbaca di dalam akhbar Mingguan Malaysia hari ini, ruangan Pancaindera muka surat 8. Isu ini amat penting untuk saya ulas kerana ia bukan sahaja berkait rapat dengan isu moral, malah isu akidah.

Fakta kes

Pada 10 hb Januari 2010 Black maju setapak lagi dalam dunia seninya apabila diumumkan sebagai pemenang Vokal Terbaik Anugerah Juara Lagu 2009 (AJL24). Menyambut kemenangannya, beliau tanpa rasa malu telah mencium Mas Idayu yang pernah menjadi mentornya seperti yang dilaporkan dalam akhbar.

Jelas tindakan beliau ini telah menimbulkan persepsi kurang menyenangkan dari penonton. Lalu wartawan hiburan telah mengajukan soalan ini kepada beliau dan sebagai mempertahankan tindakannya Black menjawab bahawa,

“Bukan cium pipi.., tapi laga pipi sahaja…, lagi pun Black dah anggap Mas Idayu macam ibu”.

Jawapan ini menggambarkan beliau seorang yang jahil dalam agama. Sepatutnya Black mesti sedar bahawa lelaki dan perempuan yang bukan mahram dilarang bersentuh-sentuhan. Banyak hadis Nabi saw yang menjelaskan hal ini antaranya sabda baginda,

إياك والخلوة بالنساء. والذى نفسى بيده ما خلا رجل بإمرأة إلا دخل الشيطان بينهما ولأن يزحم رجل خنزير متلتطخ بطين أو حمأة خير له من أن يزحم منكبه
منكب إمرأة لا تحل له

Maksudnya : Berhati-hatilah jangan sampai kalian berkhalwat dengan wanita, demi diriku yang berada di tanganNya, tidaklah berdua-duaan seorang lelaki dengan seorang wanita melainkan masuk syaitan diantara keduanya. Sesungguhnya adalah lebih baik seorang lelaki untuk bergesel dengan seekor babi yang berlumuran tanah atau lumpur daripada ia menggeselkan bahunya dengan seorang wanita yang tidak halal bagi dirinya.

Baiklah, jika Black jahil kerana tidak tahu bahawa itu merupakan satu kesalahan maka jalan sewajarnya Black perlu bertaubat dan mengaku kesalahan diri sendiri. Jangan sekali-kali ego dengan cara mencari dalil untuk mengharuskan kesalahan dosa yang dilakukan. Dalam Islam barangsiapa yang menghalalkan sesuatu yang haram atau mengharamkan sesuatu yang sudah dihalalkan oleh Allah SWT ia boleh membawa kepada kerosakkan akidah.

Kepada Black, rujuklah kisah Iblis dan Nabi Adam a.s sebagai iktibar. Mari kita lihat apa beza kesalahan Nabi Adam dan Iblis serta hukuman ke atas mereka.

Kesalahan Nabi Adam a.s

Kalau kita lihat fakta kes, Nabi Adam a.s melakukan kesalahan memakan buah yang dilarang oleh Allah SWT. Dia insaf dan mengaku kesalahan yang dilakukannya lalu memohon ampun kepada Allah SWT. Balasannya Allah SWT mengampunkan kesalahannya.

Iblis ?

Iblis juga melakukan kesalahan kerana tidak mahu sujud kepada Nabi Adam a.s . Bezanya dia tidak mahu mengaku kesalahan yang dilakukan, ego masih menganggap dia tidak salah, akhirnya mendapat kemurkaan Allah, disingkirkan dari syurga seterusnya disytihar sebagai kafir.

Justeru saya ingin menasihatkan Black dan Mas Idayu supaya bertaubat dan mengaku kesalahannya. Jangan jadi seperti Iblis yang akhirnya bukan sahaja dicampak dari Syurga malah diisytihar sebagai kafir oleh Allah SWT. Moga-moga Allah SWT mengampuni dosa anda berdua. Amin ...!

Wallahulam.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu