Zina : Dosa yang bakal menghantui sipelakunya !


Sampai hati kau buang aku...

Islam memandang jenayah zina sebagai satu jenayah yang sangat keji dan tidak bermoral. Ia bukan sahaja membiakkan penyakit berjangkit seperti AIDS dan Siplis tetapi juga merosakkan sistem kekeluargaan, menghancurkan rumahtangga, menimbulkan ketidakharmonian dalam masyarakat, melahirkan jenayah rogol yang berleluasa, wujudnya anak luar nikah tanpa bapa sekaligus membawa kepada pembunuhan bayi yang tidak berdosa.

Sabda Rasulullah saw,

إذا ظهر الزنا والربى فى قرية فقد أحلوا فى أنفسهم عذاب الله

Maksudnya : Jika zina dan riba sudah muncul di suatu qaryah bererti mereka sudah menghalalkan diri mereka untuk diseksa oleh Allah SWT.


Kenapa mak buat saya macam nii..?

Sabda Nabi saw lagi,

“Tidak ada sebarang dosa yang lebih besar selepas syirik selain daripada setitik air mani yang ditumpahkan oleh seseorang ke dalam rahim yang tidak halal baginya”.

Sebuah lagi hadis,

“ Sesungguhnya tujuh petala langit dan bumi mengutuk orang yang berzina dan bau kemaluan pelacur di dalam neraka dapat mengganggu ahli neraka kerana sangat busuknya. ”

'Prevention is better than cure'

Firman Allah SWT dalam surah Al-Israk ayat 32,

ولا تقربوا الزنا انه كان فاحشة وساء سبيلا

Maksudnya : Dan janganlah kamu menghampiri zina, (kerana) sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan keji dan membawa kerosakkan.


Apa dosa saya ...?

Berdasarkan ayat ini apa sahaja perbuatan yang boleh membawa kepada gejala zina seperti pergaulan bebas lelaki dan perempuan, pendedahan aurat, membaca buku-buku dan majalah lucah, melawati laman-laman web lucah serta menonton VCD / DVD yang membangkitkan selera syahwat hukumnya adalah haram.

Ikatan pertunangan ..lesen untuk 'dating' ?

Ada ibubapa yang beranggapan,

“Tak apalah…., biarlah mereka berjalan berdua.., lagi pun mereka sudah bertunang”.

Ini satu kenyataan yang silap. Bertunang bukan lesen untuk membenarkan anak-anak gadis keluar dengan lelaki tunangannya. Sebaliknya bertunang ialah satu tempoh perjanjian antara lelaki dan wanita sama ada sebulan, enam bulan, aetahun atau semalaman untuk mereka mendirikan rumah tangga.

Justeru bagi pasangan yang sudah bertunang dan ingin mendirikan rumahtangga hendaklah mereka memelihara tingkah laku mereka kerana aman damainya rumahtangga bergantung juga kepada apa yang telah mereka lakukan sebelum berkahwin.


Kenapa bunuh saya ...?

Dalam sepotong hadis Nabi saw menjelaskan, apabila seorang lelaki dan perempuan duduk beruda-duaan apatah lagi di tempat yang sunyi maka syaitan akan menjadi pihak ketiga untuk menghasut supaya mereka melakukan perbuatan terkutuk itu.

Kalau betul seseorang lelaki itu benar-benar ingin menjadikan teman perempuannya sebagai isteri, dia akan memelihara dan menjaga bakal isterinya itu sebaik mungkin dan menjauhkan diri daripada melakukan perbuatan zina.

Pandangan pakar seksologi...

Pengkaji seksologi manusia melaporkan perbuatan memegang tangan antara lelaki dan perempuan boleh mewujudkan penjajahan minda seseorang lelaki ke atas seseorang perempuan. Pendekata peluang perempuan untuk dicairkan dan menurut kata-kata lelaki tersebut adalah cukup besar. Inilah punca mengapa seseorang perempuan tidak dapat menghalang kekasihnya daripada melakukan sesuatu di luar batasan agama. Sebab fikiran mereka sebenarnya sudah terjajah.

Bagi lelaki pula apabila mereka menyentuh tangan perempuan yang bukan mahramnya, secara tidak langsung aktiviti organ seksnya lebih aktif sehingga kalenjar inferior di otak bertindak tidak normal, merembeskan hormone testron sama ada semakin banyak atau kurang. Sekiranya banyak ia boleh membangkitkan nafsu syahwat seorang lelaki lebih daripada biasa.

Hukuman ke atas penzina

Islam menetapkan hukum yang tegas, iaitu mana-mana penzina yang sabit kesalahannya jika belum berkahwin hendaklah disebat seratus kali sebatan. Hal ini berdasarkan dalil surah An-Nur ayat 2,

الزانية والزانى فاجلدوا كل واحد منهما مائة جلدة

Maksudnya : Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina deralah tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebatan ..


Memang patut Islam mengenakan hukuman yang berat ke atas penzina !

Manakalah bagi yang sudah berkahwin, hendaklah direjam sampai mati.

الشيخ والشيخة اذا زنيا فارجموهما البتة

Maksudnya : Lelaki tua dan perempuan tua yang berzina, maka rejamlah kedua-duanya sebagai balasan daripada hukuman Allah SWT.

Zina dengan binatang ?

Melakukan zina dengan binatang juga dijatuhkan hukuman mati sebagaimana sebuah hadis yang berbunyi,

ومن أتى بهيمة فاقتلوه واقتلوها معه

Maksudnya : Sesiapa yang menyetubuhi binatang maka hendaklah kamu membunuhnya dan membunuh binatang itu bersama-sama nya.

Wallahualam.

Petikan nota kuliah
Surau al Amin Sikamat
23.1.2010

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu