Sempurnakan wuduk anda .....






















Rukun-rukun wuduk

1.Niat. Menurut fuqaha Syafi’eyah, niat hendaklah serentak dengan basuhan yang pertama, yakni muka. Memadai lafaznya :

نويت الوضوء
Maksudnya : Sahaja aku berwuduk

2.Basuh Muka. Alirkan air dan ratakan keseluruh muka dari anak rambut bahagian atas muka sehinggalh di bawah dagu dan dari anak telinga kanan ke anak telinga kiri. Wajib juga membasuh janggut kerana ia termasuk dalam bahagian muka. Bagi mereka yang berjanggut lebat atau tebal memadailah membasuh bahagian luarnya sahaja dan disunatkan menyelai-nyelainya dengan jari jemari.

3.Basuh kedua tangan dan siku. Menurut fuqaha Syafe’iyah, jika mengambil wuduk dari tempat yang boleh dicedok airnya dengan tangan, maka disunatkan di mulai dari hujung anggota wuduk. Tetapi jika mengambil wuduk dari air yang mengalir seperti paip atau dari air yang dicurahkan oleh seseorang, maka sunat membasuh dari kedua-dua siku atau dari kedua-dua buku lali kaki.

4.Sapu air di kepala. Menurut mazhab Syafi’eyah, yang difardhukan hanyalah sebahagian kepala sahaja sekurang-kurangnya tiga helai rambut. Bagi mereka yang tidak mempunayi rambut, memadailah hanya mengusap kulit kepalanya sahaja.

5.Basuh kedua kaki. Alir dan ratakan air dari jari jemari kaki, tumit hingga ke buku lali kaki.

6.Tertib, maksudnya mendahulukan basuhan anggota wuduk secra susunan yang dinyatakan dalam al-Quran.

Pembatal Wuduk

1.Keluar sesuatu dari dua jalan yakni qubul atau dubur sama ada yang keluar itu berupa benda keras seperti batu, atau cecair seperti berak, kencing, mazi atau angin seperti kentut.

2.Hilang akal disebabkan mabuk atau gila atau pitam atau tidur yang tidak tetap kedudukannya.

3.Bersentuh kulit lelaki dengan perempuan yang telah baligh dan bukan mahramnya sama ada sengaja mahu pun tidak sengaja kerana di qiaskan kepada perbuatan kencing atau pun kentut sama ada sengaja atau tidak, ia tetap membatalkan wuduk.

Jika bersentuh dengan berlapik sekalipun nipis, ia tidak membatalkan wuduk. Juga tidak terbatal wuduk sekiranya yang disentuh itu bukan kulit seperti rambut, kuku dan gigi. Dan tidak terbatal wuduk sekiranya yang disentuh itu adalah kanak-kanak yang belum sampai had syahwat.

4.Menyentuh kemaluan dengan maksud menyentuh qubul dan dubur dengan tapak tangan sama ada yang di sentuh itu kemaluan sendiri mahu pun kemaluan orang lain. Dalilnya ialah sabda Rasulullah saw,

من مس ذكره فليتوضأ

Maksudnya : Barangsiapa yang menyentuh kemaluannya, maka hendaklah dia berwuduk semula. (HR Ashabus Sunan)

Menurut Mazhab Syafi’ey lagi adalah batal wuduk sekali pun yang disentuh itu kemaluan kanak-kanak, atau mayat atau yang sudah terpotong.

Wallahualam.

Petikan dari kuliah Fardhu Ain
Di Sek. Men. Vokasional Ampangan
21.1.2010

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu