Kalimah Allah : Hujah Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia
Nanti Kristian pun kata ini rumah Allah !
"Wah, dahsyat betul serangan misionari Kristian ke atas umat Islam di Malaysia hari ini", kata abang Aris selepas saya menyampaikan kuliah Maghrib di surau Al-Amin Sikamat baru-baru ini.
"Kenapa pula ?", tanya saya.
"Cuba Ustaz tengok betapa hebatnya mereka. Sekali mereka asak dengan isu kalimah Allah , orang Islam terus berantakan dan berpecah menjadi dua kumpulan. Satu kumpulan sokong mereka guna kalimah Allah dan satu lagi kumpulan menentang. Ulama pun macam tu jugak, berpecah menjadi dua kelompok, satu kelompok Haron Din dan satu lagi kelompok Haji Hadi" , jelasnya sambil menuangkan teh o ke cawan saya. Sudah menjadi tradisi di surau ini akan mengadakan jamuan ringan selepas kuliah Maghrib.
"Ustaz sokong siapa pulak?", tanya pakcik Yasin jemaah yang paling tua di surau itu.
"Dalam hal ini, wajib kita menyokong Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia kerana mereka adalah badan yang berautoriti mengeluarkan fatwa, bukan ulama bebas atau ulama yang berdasarkan politik kepartian. Lagi pun mereka bertugas di bawah Raja-Raja Melayu dan Yang Di Pertuan Agong", hujah saya.
" Sepatutnya bila semua Mufti dah buat keputusan, maka yang lain kena diam dan hormati keputusan yang telah dibuat. Samalah macam kes pengharaman Yoga dulu. Ni tak, masing-masing nak jadi Mufti, sampai Dr. Asri yang dah bersara pun keluarkan fatwa gak. Nampak sangat orang Islam tak bersatu. Saya percaya orang-orang ABIM, PKPIM, TERAS, PPIM dan PGS yang ada dalam parti PAS pun tak setuju ", tambah saya lagi.
"Itulah Ustaz, saya rasa keliru dengan pendirian PAS dalam isu ini seolah-olah PAS terlalu ikut telunjuk Parti Keadilan ", sampuk kak Ana isteri abang Aris. Pasangan suami isteri ini memang dikenali sebagai penyokong kuat parti PAS di Taman Jujur. Pantang kalau berjumpa saya, mesti berbual pasal politik.
"Tak tahulah kak, susah nak cakap", respon saya.
"Majlis Syura Ulama Pas, tak keluarkan apa-apa statement ke Ustaz?", tanya abang Aris.
"Mana saya tahu", kata saya.
"Sepatutnya Majlis Syura Ulama kena mainkan peranan dalam isu ini, barulah nampak ulama memimpin ummah", kata abang Aris bersemangat.
"Entahlah bang.., inilah yang dikatakan politik", kata saya mengakhiri perbualan.
Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia
Tarikh : 5 Hingga 7 Mei 2008
Tempat : Holiday Villa Hotel & Suites, Alor Star, Kedah
1) Ulasan/Hujah
Perkataan Allah yang digunakan oleh umat Islam adalah merujuk kepada Allah Yang Maha Esa dan lafaz Allah yang telah digunakan oleh orang-orang Kristian adalah merujuk kepada ‘Tuhan Bapa’ iaitu salah satu oknum daripada akidah triniti. Ia berbeza sama sekali dengan apa yang dimaksudkan oleh Reverend Datuk Murphy Pakiam, Archbishop of Kuala Lumpur bahawa perkataan Allah telah lama digunakan oleh orang-orang Kristian sejak sebelum kedatangan Rasulullah s.a.w. Selain daripada itu, lafaz Allah juga tidak pernah disebut di dalam teks bahasa Greek yang merupakan bahasa asal penulisan Bible. Ini adalah kerana perkataan Tuhan di dalam bahasa Greek adalah ‘Theos’ bukannya Allah.
Perkataan Allah juga tidak pernah terdapat di dalam bahasa asal Perjanjian Lama yang dikenali sebagai Taurat dan Perjanjian Baru yang dikenali sebagai Bible. Ini adalah kerana Perjanjian Lama ditulis dalam bahasa Hebrew manakala Perjanjian Baru ditulis dalam bahasa Greek. Perkataan Hebrew yang membawa maksud Tuhan ialah El, Eloh, Elohim dan juga Yahweh.
Kalimah Allah Lafz al-Jalalah adalah khusus dan mutlak untuk agama Islam dan mafhumnya berbeza dengan mafhum Allah yang digunakan oleh agama lain seperti Kristian.
Perintah mahkamah yang dipohon oleh Catholic Herald Weekly untuk mengisytiharkan bahawa larangan penggunaan kalimah Allah yang telah dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri adalah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dan bukan eksklusif kepada agama Islam boleh memberi kesan yang besar kepada kedudukan agama Islam sekiranya orang Islam sendiri tidak peka dan perhatian yang sewajarnya tidak diberikan oleh pihak berkuasa agama di negara ini.
Walaupun dari segi sejarah kalimah Allah telah digunakan sejak sebelum kedatangan Islam lagi, namun penggunaannya adalah berbeza dan perlu dilihat dari segi substancenya. Kalimah Allah yang digunakan oleh Kristian adalah bersifat Taslis dan syirik, sedangkan bagi Islam ia bersifat tauhid.
Kalimah Allah merupakan lafaz suci yang perlu dijaga dan berkait dengan akidah. Umat Islam perlu peka dan bertanggungjawab dalam isu ini. Sikap membenarkan sesiapa sahaja menggunakan kalimah tersebut semata-mata untuk menunjukkan bahawa Islam meraikan agama lain hanya akan mendatangkan mudharat yang lebih besar kepada agama dan umat Islam.
Umat Islam perlu tegas dalam menjaga kesucian dan identiti agama kerana bersikap terlalu terbuka sehingga membenarkan perkara-perkara yang menjadi hak Islam disalahgunakan oleh agama lain adalah amat merbahaya kerana matlamat utama Kristian menggunakan kalimah Allah adalah untuk mengelirukan umat Islam dan menyatakan bahawa semua agama adalah sama.
Kalimah Allah sebenarnya tidak ada di dalam Bible, yang digunakan ialah perkataan God. Tetapi di dalam Bible yang diterjemahkan ke bahasa Melayu, perkataan God diterjemahkan sebagai Allah.
Isu penggunaan kalimah Allah oleh agama bukan Islam ini melibatkan isu berkaitan Siasah Syar’iyyah dan Kerajaan wajib menjaga kesucian agama dan umat Islam. Fatwa perlu dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri supaya kesucian agama dan akidah umat Islam dapat dipertahankan.
Pertimbangan Jawatankuasa dalam melarang penggunaan kalimah Allah oleh agama bukan Islam bukan hanya dilihat dari aspek keselamatan, tetapi faktor utama adalah berasaskan kepada akidah dan kesucian agama Islam.
Dalam keadaan di mana agama dan umat Islam dihimpit dengan pelbagai gerakan yang cuba menghakis kedaulatan Islam sebagai agama rasmi negara, umat Islam perlu bersatu dan menunjukkan ketegasan dalam menjaga maruah agama.
Larangan terhadap penggunaan kalimah Allah ini telah diputuskan oleh Jemaah Menteri pada 16 Mei 1986 yang memutuskan empat (4) perkataan khusus iaitu Allah, Solat, Kaabah dan Baitullah tidak dibenarkan penggunaannya oleh bukan Islam. Pada masa ini terdapat 10 buah negeri telah memperuntukan larangan penggunaan kalimah Allah dalam Jadual kepada Enakmen Kawalan Dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam Kepada Orang Islam kecuali Sabah, Sarawak, Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan yang masih dalam proses menggubal Enakmen ini.
2) Keputusan
Setelah meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa Lafaz Allah merupakan kalimah suci yang khusus bagi agama dan umat Islam dan ia tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam yang lain.
Oleh itu, wajib bagi umat Islam menjaganya dengan cara yang terbaik dan sekiranya terdapat unsur-unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah tersebut, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
** Tamat Keputusan Muzakarah **
Demi sesungguhnya, kafirlah orang-orang yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah Al-Masih Ibni Maryam”. Katakanlah (Wahai Muhammad): “(Dakwaan itu tidak benar) kerana siapakah yang dapat menahan (seksa) dari Allah sedikit jua pun kalau Ia mahu membinasakan Al-Masih Ibni Maryam beserta ibunya dan orang-orang yang ada di muka bumi semuanya?”. Dan (ingatlah) bagi Allah jualah kuasa pemerintahan langit dan bumi dan segala yang ada di antara keduanya. Ia menciptakan apa jua yang dikehendaki-Nya. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (Al-Maa’idah: Ayat 17)
Comments
Post a Comment