Mimpi ngeri seorang wanita


Baru-baru ini seorang wanita dalam lingkungan usia 40-an berjumpa saya.

“Ustaz.., hati saya kecewa, remuk rendam, hancur luluh bagaikan kaca jatuh ke lantai, katanya memulakan cerita.

“Asstaghfirullah …! mengapa sampai begitu sekali wahai Puan ?”,bukankah di sebalik kesusahan ada kesenangan ?” tanya saya.

“Ustaz…, suami saya telah mengkhianati rumahtangga yang telah kami dirikan sekian tahun lamanya. Dia sudah berkahwin lagi satu….”, ujarnya dengan suara tangisan sayu.

“ Bersabarlah wahai Puan…, semuanya itu sudah ditaqdirkan", saya cuba meredakan kesedihannya.

“Tapi ustaz…, dia menipu saya, dia memungkiri janji yang pernah dilafazkan sebelum berkahwin bahawa dia tidak akan menduakan saya selagimana saya hidup di dunia ini”, katanya lagi.

Kali ini tangisannya bertambah kuat.

Saya diam tidak berkata apa, membiarkan dia menangis ... menangis sepuas-puasnya.



“Ustaz, hati saya sungguh kecewa. Apa yang saya perlu lakukan ?" tanyanya tersekat-sekat.

“Puan, banyak-banyakan bersabar. Allah SWT berfirman,

“Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?” (Surah al-Ankabut ayat 2)

“Tapi ustaz…,ujian ini cukup berat bagi saya. Saya tidak boleh terima hakikat yang saya sudah dimadukan, saya tidak boleh tidur, fikiran saya runsing ”, katanya.

“Puan, jika benar ujian ini cukup berat bagi Puan, Allah SWT ada jawapannya ….,

“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” ( Surah Al-Baqarah ayat 28)

Kemudian saya menyambung,

"Puan, Allah SWT Maha Mengasihi Puan. Ya.., Puan tidak boleh tidur lena kerana asyik memikirkan masaalah ini. Tapi tahukah Puan sebenarnya Allah SWT mengajak Puan berkata-kata dengan-Nya. Alangkah indahnya setiap malam yang Puan gelisah, Puan bangun mendirikan solat sunat, membaca al-Quran serta mengadu kepada-Nya. Insya Allah, pasti Puan akan diberi pertunjuk dan kekuatan".

“Terima kasih Ustaz kerana sudi mendengar dan juga menasihat”, ujar wanita ini sambil mengesat air matanya.

“Ya, sama-sama”, saya mengakhiri perbualan.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu