Mari belajar salsilah…

Tahukah kita bahawa Islam menyuruh mengambil tahu siapakah kaum kerabat kita yang jauh mahu pun yang dekat, siapa nenek moyang kita sebelah ibu mahu pun sebelah bapa, siapa adik beradik kita yang seibu sebapa atau seibu atau sebapa, siapa bapa saudara kita seibu sebapa, atau sebapa, atau seibu, siapa anak-anak saudara kita seibu sebapa, atau seibu, atau sebapa, siapa sepupu kita, siapa dua pupu kita, siapa adik beradik susuan kita, atau adik beradik emak susuan, emak saudara sesusuan dan sebagainya.

Moga-moga dengan cara mengambil tahu siapa saudara mara kita, akan melahirkan perasaan mahabbah dan silaturrahim yang berpanjangan. Hal ini sabit dengan sebuah hadis Rasulullah saw,

عن أبي هريرة عن النبي (ص) قال : تعلموا من أنسابكم ما تصلون به أرحامكم فان صلة الرحم محبة فى الأهل مثرأة فى المال منسأة فى الأثر

Maksudnya : Daripada Abu Hurairah r.a daripada Nabi saw bersabda : Pelajarilah kamu sekelian silsilah keturunan kamu yang ada hubungan rahim dengan kamu, kerana perhubungan rahim itu melahirkan perasaan kasih sayang sesama ahli dan membanyakkan harta memanjangkan (membawa keberkatan) umur.(HR Tirmizi)

Haram memutuskan silaturrahim

Yang dimaksudkan dengan silaturrahim ialah mereka yang ada hubungan kerabat seperti ibu bapa, nenek, datuk, anak lelaki, anak perempuan, adik beradik seibu sebapa, adik beradik sebapa, anak saudara, bapa saudara, emak saudara, sepupu dan sebagainya yang semuanya ada hubungan kekeluargaan.

Manakala maksud menghubungkan silaturrahim ialah seperti bertanya khabar, memberi nasihat, memberi pertolongan, memenuhi jemputan kenduri, menziarahi ketika mereka sakit atau sihat dan sebagainya.

Kelebihan bagi mereka yang menghubungkan silaturrahim ialah sebagaimana hadis Rasulullah saw yang berbunyi,

عن أنس بن مالك قال سمعت رسول الله (ص) يقول : من سره أن يبسط عليه رزقه او ينسأ فى أثره فليصل رحمه

Maksudnya : Daripada Anas bin Malik r.a katanya dia mendengar Rasulullah saw bersabda : Siapa yang inginkan rezkinya diluaskan, atau ingin usianya dipanjangkan (diberkati) maka hendaklah dia menghubungkan silturrahim. ( HR Tirmizi)

Memutuskan silaturrahim hukumnya adalah haram sehingga diancam mendapat balasan yang disegerakan sama ada di dunia mahu pun di akhirat. Dalilnya,

عن أبى بكرة قال : قال رسول الله (ص) ما من ذنب أجدر أن يعجل الله لصاحبه العقوبة فى الدنيا مع ما يدخره له فى الأخرة من البغى , وقطيعة الرحم

Maksudnya : Daripada Abu Bakrah r.a, bahawasanya Rasulullah saw bersabda, Tidak ada dosa yang patut dan layak disegerakan ke atas orang yang melakukannya di dunia ini beserta balasan yang akan diterima di akhirat, iaitu orang yang melakukan kezaliman dan mereka memutuskan silaturrahim. (HR Tirmizi)

Selain itu Imam At-Tirmizi mengeluarkan sepotong hadis,

عن جبير بن مطعم قال : قال رسول الله (ص) , لا يدخل الجنة قاطع رحم

Maksudnya : Daripada bin Mut’im katanya, Nabi saw bersabda : Tidak masuk syurga orang yang memutuskan rahim . (HR Tirmizi)


Wallahualam.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu