Berkuliah di surau As-Siddiq


Isnin lepas, saya dihubungi oleh Tuan Haji Muazzan, pegawai khas Ybhg Al-Fadhil Ustaz Dato' Haji Ismail Kamus untuk menggantikan beliau menyampaikan kuliah bulanan di Surau As-Siddiq Taman Tun Hussein Onn Cheras, pada Rabu 7.7.2010. Program ini khas untuk kaum wanita.

Tuan Haji Muazzan sempat menghulurkan telefon bimbitnya kepada Ybhg Al-Fadhil Dato' untuk bercakap dengan saya.

Tergamam rasanya bila bercakap dengan tokoh ulama yang disegani seluruh Malaysia. Tak tahu nak cakap apa.

"Anta tolong gantikan tempat ana kuliah ya. Satu perkara lagi, ana nak tanya bila anta nak tambah isteri ?", gurau Ybhg Al-Fadhil Dato'.

Saya tidak sedar apa yang saya jawab. Yang saya ingat,

"Ok Dato'", dua perkataan ini sahaja.



Kuliah bermula pada pukul 3.15 petang. Saya bertolak dari rumah selepas solat Zuhor di Masjid Qaryah Sikamat. Parking kereta di Surau Taman Sri Pulai. Kemudian menaiki Toyota Avanza milik Tuan Haji Muazzan dan sampai kedestinasi pukul 2.40 petang.

Sepanjang perjalanan ke Cheras, hujan renyai-renyai dan kadang-kadang lebat menggila.

Program tamat pukul 5.00 petang selepas solat Asar. Setelah menikmati sedikit jamuan saya bergegas balik dan sampai di rumah pukul 6.30 petang. Seterusnya mandi untuk berkuliah di Surau Kg Ismail pula.

Saya cuba menghulurkan sekeping wang RM 50.00 kepada Tuan Haji Muazzan kerana belanja minyak dan tol. Tetapi beliau menolak kerana katanya dia ikhlas kerana Allah SWT.

Terima kasih Tuan Haji Muazzan, kerana sanggup mengiringi saya ke program tersebut.

Hanya Allah SWT sahaja yang layak memberi pahala kepada tuan.

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu