Cuti penggal kedua pun bermula


Minggu depan saya mula bercuti selama enam minggu. Bermakna Kolej Tuanku Jaafar hanya akan di buka semula pada pertengahan Ogos nanti.

Besok hari terakhir bagi penggal kedua.

Semua guru di sini sedang sibuk mengemaskan barang-barang. Buku-buku mula di susun kemas dan dimasukkan ke dalam almari. Mood mengajar sudah tidak ada. Di wajah guru-guru terukir senyuman gembira. Mungkin dalam hati sudah tidak sabar-sabar mahu bercuti agaknya.

Cuti sebulan setengah, masing-masing sudah ada rancangannya tersendiri. Ada yang mahu pergi melancong, ada yang hendak menyelam di Pulau Sipadan, ada yang hendak pergi Umrah, ada yang hendak panjat Gunung Kinabalu dan bermacam-macam lagi.

Saya pula tidak boleh pergi kemana-mana kerana anak-anak bersekolah. Biarlah saya dengan aktiviti saya di rumah.

Esok hari Speech Daydi Kolej Tuanku Jaafar.

Orang-orang penting Kolej seperti YAM Tunku Naquiyuddin ibni Almarhum Tuanku Ja’afar serta kaum kerabat Negeri Sembilan turut hadir.

Dan seperti biasa saya akan menjadi orang yang 'terpenting' dalam majlis itu nanti untuk membaca doa.

“The program cannot run without you“, usik seorang guru bukan Islam.

“Please pray for us too”, kata seorang Mat Saleh pula.

Saya tersenyum. Rupa-rupnya mereka pun ingat Tuhan. Apa pun saya mendoakan agar mereka mendapat hidayah.

Kebiasaannya semasa Speech Day, saya mengambil peluang untuk berkenalan dengan ramai ibu bapa. Di kalangan mereka ada yang bertaraf VIP. Berbagai ragam dan gaya hidup yang mereka pamerkan.

Namun di kalangan VIP-VIP ini, antara yang rapat dengan saya ialah Dato’ Markiman Kobiran, pegawai khas Menteri Keselamatan dalam Negeri. Sehingga sekarang saya mudah menghubunginya serta berbalas sms.

Begitu juga dengan Tan Sri Dato’Jen (B) ' Zain Hashim, bekas Panglima Tentera Darat Malaysia yang juga begitu baik dan warak orangnya. Dia dan isteri pernah menghadiahkan kitab Tafsir ayat-ayat lazim karangan ulama terkenal Sheikh Fuad Kamaluddin al-Maliki kepada saya. Terimakasih kepada Tan Sri dan Puan Sri !

Cuti nanti saya akan menyiapkan buku kedua saya. Selain itu saya diminta freekan tarikh 13,14 dan 15 Julai untuk kuliah di Lembah Kelang.

Manakala 24 Julai, saya perlu ke Kompleks Tabung Haji di Kelana Jaya untuk temuduga & ujian kelayakan sebagai Guru Pembimbing Ibadah Haji. Doakan saya berjaya.

Seorang kenalan pula mengajak saya menyampaikan ceramah di Pusat Muktamar Islam, Malaysian Airline System(MAS).

Saya telah memberi tarikh-tarikh yang kosong. Ya, saya memang bercita-cita mahu berceramah di MAS serta beramah mesra dengan pegawai-pegawai syarikat penerbangan ini. Semoga Allah SWT memakbulkan doa saya.

Akhir kalam, saya bertekad untuk memanfaatkan masa cuti ini dengan baik.

Wassalam

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu