Di ambang Ramadhan



Sabda Rasulullah saw,

إن في الجنة بابا يقال له الريان منه الصائمون يوم القيامة , لا يدخل منه أحد غيرهم , يقال أين الصائمون ؟ فيقومون فيدخلون فإذا دخلوا أغلق عليهم , فلم يدخل منه أحد

Maksudnya: Sesungguhnya dalam syurga terdapat sebuah pintu yang dikenali dengan nama Rayyan, dimana memasuki daripadanya orang‐orang yang berpuasa pada hari kiamat dan yang lain tidak berhak. Dikatakan mana orang yang berpuasa? Lantas mereka bangun dan masuk melaluinya. Apabila selesai ditutup dan tiada yang lain berhak memasukinya.

Berdasarkan hadis ini, kedudukan orang yang berpuasa di sisi Allah sangat mulia sehingga Allah SWT menyediakan pintu khas untuk mereka ke syurga yang dinamakan ar-Rayyan. Pintu ini dijaga oleh Malaikat yang akan menyeru orang yang berpuasa untuk masuk ke syurga melalui pintu ini.

Sabda Rasulullah saw,

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِه

Maksudnya : “Barangsiapa yang berpuasa karena iman dan ihtisab (berhadap ganjaran dari Allah SWT) maka akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.” (Muttafaqun alaih)

Berdasarkan hadis ini, syarat orang yang berpuasa untuk mendapat keampunan daripada Allah SWT ialah melaksanakannya kerana keimanan dan ihtisab (mengharapkan ganjaran pahala) daripada Allah SWT.

Justeru, barangsiapa yang berpuasa dan berniat di hati untuk menguruskan badan, untuk menyihatkan badan atau mengurangkan kolestrol, golongan ini tidak mendapat ganjaran yang Allah SWT tawarkan.

Sabda Rasulullah saw,

إن للصائم عند فطره دعوة لا ترد

Maksudnya: Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa ketika berbuka mempunyai doa mustajab yang tidak ditolak.

Berdasarkan hadis ini waktu berbuka puasa adalah masa yang mustajab untuk kita berdoa kepada Allah SWT. Selain waktu ini ialah sepertiga malam(waktu sahur).

Mengapa orang yang berpuasa doanya mustajab. Sebab dengan berpuasa seseorang itu telah membersihkan diri dari dosa dan mensucikan hatinya dari sifat mazmumah. Oleh itu jika mereka memanjatkan doa kepada Allah SWT, doa itu akan mudah dimakbulkan hati dan jiwanya sudah bersih daripada dosa.

Sabda Rasulullah saw,

إذا جاء رمضان فتحت أبواب الجنة وغلقت أبواب النار وصفدت الشياطين

Maksudnya: Apabila datangnya Ramadhan nescaya dibuka pintu‐pintu syurga, ditutup pintu‐pintu neraka dan diikat syaitan‐syaitan.

Terdapat beberapa pandangan ulama’ yang menghuraikan makna syaitan diikat.

1. Pertama mengatakan, “diikat syaitan pada bulan Ramadhan” sebenarnya hanyalah satu kiasan seperti “pemandu itu digantung lesennya”. Perkataan “digantung” disini bukan bermakna lessen itu diikat dengan tali, kemudian digantung pada tiang.Sebaliknya, ia adalah kiasan kepada pembatalan ke“sah”an lesen tersebut.

Justeru maksud “ syaitan dibelenggu pada bulan Ramadhan” adalah kiasan kepada “kemampuan mereka yang terhad dan terbatas untuk menggoda dan memperdayakan manusia”.

2. Kedua mengatakan, “syaitan diikat pada bulan Ramadhan” membawa maksud syaitan itu benar-benar diikat, ertinya, ia bukan satu kiasan.

Persoalan jika kesemua syaitan diikat, mengapa masih terdapat ramai manusia yang melakukan maksiat dan kemungkaran di bulan Ramadahan?

Al-Imam Qurtubi menjawab persoalan ini dengan mengatakan “diikat semua syaitan pada bulan Ramadhan tidak bermaksud kejahatan dan maksiat tidak berlaku, kerana ada sebab-sebab sampingan lain yang menyebabkan berlakunya maksiat seperti kehendak hawa nafsu yang jelek dan juga adat kebiasan seseorang yang buruk”.

Wallahualm.

Nota kuliah
Surau Kolej Height
30.7.2010

Comments

Popular posts from this blog

KENA FAHAM BAIK BAIK, AZAN PERTAMA HARI JUMAAT BELUM MASUK WAKTU ZUHOR !

UMRAH : CARA MENYAMPAIKAN KIRIMAN SALAM KEPADA RASULULLAH

Hukum menipu